HomeNieuwsOnderwijsprijzen uitgereikt tijdens Opening Academisch Jaar
Fokke Eenhoorn

Onderwijsprijzen uitgereikt tijdens Opening Academisch Jaar

Traditioneel worden tijdens de Opening van het Academisch Jaar diverse prijzen uitgereikt.

Centrale onderwijsprijs

De UT reikt ieder jaar de Centrale Onderwijsprijs uit om het belang van hoogstaand onderwijs te onderstrepen, docenten aan te moedigen om zo goed mogelijk onderwijs te geven en als blijk van waardering van de UT-studenten en de universiteit. De prijs wordt uitgereikt door de Centrale Onderwijsprijs Commissie. Ipek Seyran Topan (International Business Administration) is dit jaar de winnaar. Topan en de andere finalisten, Sissi de Beer (Chemische technologie) en Rutger Brunink (Psychologie), verzorgden alle drie een minicollege, waarna het aanwezige publiek en de jury de gelegenheid kregen te stemmen. Topan ontving een certificaat en een cheque ter waarde van €2.500,-.

Afstudeerprijzen

Afstudeerprijs BMS

Alice Fox is de winnaar van de afstudeerprijs van de faculteit Behavioural, Management and Social sciences (BMS). Ze kreeg de prijs voor haar onderzoek naar seksrobots en morele status in haar onderzoek met de titel: “On Empathy an Alterity: How Sex Robots Encourage Us to Reconfigure Moral Status”.

Afstudeerprijs EWI

De faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) besloot dit jaar twee afstudeerprijzen weg te geven. De gelukkige winnaars waren Hannak Pelikan en Erwin Hardeveld. Hannah haar onderzoek ging over operatie robots en hoe ze teamwork in de operatiekamer veranderen.

Erwin ontwikkelde een nieuw type “phase-locked loop”, een circuit dat stabiele radiofrequenties genereert. Die frequenties worden gebruikt in chips met draadloze verbindingen zoals bluetooth en 4g. Met zijn nieuwe type circuit worden die chips kleiner en de prestaties beter. Momenteel is hij werkzaam als promovendus bij de Integrated Circuit Design (ICD) Group.

Afstudeerprijs ET

De afstudeerprijs van de faculteit Engineering Technology (ET) werd in de wacht gesleept door Henk Koopmans. Hij volgde de master Civil Engineering & Management. In zijn onderzoek keek hij naar het effect van vliegveldkenmerken op ongelukken op de startbanen veroorzaakt door foutieve aanwezigheid van vliegtuigen, voertuigen of mensen.

Afstudeerprijs ITC

Shashwat Shukla won de afstudeerprijs van de faculteit Geo-Information, Science and Earth Observation (ITC). Door geavanceerde remote sensingtechnieken te combineren met data van de Apollo missies deed hij in zijn onderzoek een voorstel voor een nieuw framework voor het identificeren van Helium-3 op het maanoppervlak. Shashwat deed dit onderzoek voor zijn master in Geo-Information Science and Earth Observation.

Afstudeerprijs TNW

De faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) gaf de afstudeerprijs aan Linde Olde Olthof. Zij deed onderzoek naar de eigenschappen van zogenaamde Majoranadeeltjes. Deze deeltjes worden door quantumcomputers, een nieuw type computers, gebruikt om data op te slaan. Linde onderzocht ze niet alleen met berekeningen, maar ook experimenteel.

Brinksma Innovation GraNT

De Brinksma Innovation Grant (BIG), vernoemd naar voormalig Rector Magnificus Ed Brinksma, werd voor de derde keer uitgereikt tijdens de OAJ. Professor in Engineering Fluid Dynamics Kees Venner werd uitgeroepen tot winnaar voor zijn werk aan “TWIN-Teaching”, een methode waarin twee docenten tegelijkertijd in verschillende rollen aan een klas lesgeven. Hij zag dat “samen” lesgeven vaak betekende dat twee docenten het werk verdelen zonder interactie te hebben die zichtbaar was voor studenten. Venner’s vakgroep krijgt gedurende een jaar financiële compensatie zodat er tijd vrij komt om het project verder uit te werken.

Helaas waren twee prijswinnaars niet in de gelegenheid de fotoshoot bij te wonen.