HomeNieuwsSlimme handjes tijdens Lowlands 2019
Guus Buitink

Slimme handjes tijdens Lowlands 2019

De 27ste editie van Lowlands was opnieuw een groot succes met 60 duizend bezoekers. Met topartiesten als: Tame Impala, Twenty One Pilots, The National, Billie Eilish, Royal Blood en de Staat. Backstage droegen daar zo’n 150 studenten en alumni van vooral de Universiteit Twente hun steentje aan bij. Elk jaar één grote logistieke organisatie strak op poten gezet door de Enschedeploeg-UT. Dit jaar voor het laatst aangestuurd door ex-eventmanager van de UT: Tonnie Buitink. Zijn opvolgers zijn: Anna Cocco (Projectleider EP-UT) en Brian Zwienenberg (assistent). Buitink blijft directeur van de Enschedeploeg-UT.

Traditiegetrouw komen de studenten, alumni en overige vrijwilligers samen op de donderdagavond vooraf aan Lowlands in evenementenlocatie Dorhout Mees. De veldbedjes (50 per zaal) staan dan klaar en het Grolsch bier staat koud. Het is voor velen een grote reünie. De opbouw en afbouw duurt in totaal drie weken.

UT-alumnus Jean Paul Gebben
Burgemeester van Dronten

Mooi om te zien dat studenten en alumni van de UT samenwerken tijdens Lowlands

UT-alumnus Jean Paul Gebben
Burgemeester van Dronten

Dit jaar was o.a. UT-alumnus Jean Paul Gebben van de partij. Hij studeerde Bestuurskunde en is recentelijk aangesteld als Burgemeester van Dronten. Tijdens het festival was hij de Lowlands burgervader. Gebben kijkt terug op een fantastische studententijd aan de UT. “Mijn studietijd was erg intensief en actief en ik wilde absoluut de beste bestuurskunde-opleiding van Nederland volgen. Tegenwoordig komt het heel soms nog wel eens voor dat ik na een nacht slapen plots wakker word met het gevoel ‘ik moet mijn scriptie verder afwerken’. De UT had enorm veel impact op me en daar pluk ik nog steeds de vruchten van. Mooi om te zien dat de studenten en alumni elkaar hier tijdens Lowlands treffen en er keihard aan werken om het festival tot een succes te maken.”

Alpha-tent

Sicco Kamminga is jaarlijks vaste crewboss van de Alpha-tent waar er plek is voor 15.000 mensen. Vooral de changes tussen de bands dienen glad te verlopen. “Artiesten slepen tegenwoordig veel meer spullen mee, denk bijvoorbeeld aan verlichting en videoschermen.” Zijn team bestond uit een aantal UT-studenten, waaronder Martijn van den Belt (Technische Bedrijfskunde) en Thijs Bussink (Technische Geneeskunde). Ze waren goed op elkaar ingespeeld en hadden zichtbaar plezier in hun werk.

Slimme handjes

Tonnie Buitink (voorheen eventmanager UT) is elk jaar trots op de Enschedeploeg-UT en noemt zijn crew de ‘slimme handjes’. "Ik vind het best moeilijk om een stapje terug te doen, maar ik moet het wat rustiger aan gaan doen vanwege mijn gezondheid.” De voltallige directie van MOJO (de organisatie achter Lowlands) was aanwezig op de donderdagavond en Lowlands directeur Eric van Eerdenburg sprak het team vol lof toe. Buitink ontving een dankwoord en een cadeau. “Ik ben er volgend jaar bij als crewboss Dorhout Mees en blijf directeur van de Enschedeploeg-UT. Lowlands en de UT zitten toch in mijn hart.”

Fotografie: Guus Buitink
Op de foto: Anna Cocco (Projectleider EP-UT) en Brian Zwienenberg (assistent).
Op de foto: Tonnie Buitink en directie MOJO/Lowlands

Video:
Jean Paul Gebben (UT-alumnus Bestuurskunde en Burgemeester van Dronten)
Tonnie Buitink (ex-eventmanager UT en directeur Enschedeploeg-UT)
Sharon Kooistra-Sjoerdsma (UT-alumnus Toegepaste Onderwijskunde)
Martijn van de Belt (UT-student Technische Bedrijfskunde)
Thijs Bussink (UT-student Technische Geneeskunde)

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)