HomeNieuwsAfstuderen in MIT's Senseable City Lab: indrukwekkende toewijding en energie

Afstuderen in MIT's Senseable City Lab: indrukwekkende toewijding en energie

Het is geen kans die iedere dag voorbij komt: meewerken in het lab van het befaamde MIT. Voor hun bachelorthesis van ATLAS trokken Mélanie Droogleever Fortuyn en Titus Venverloo naar Boston. Ze waren vooral onder de indruk van de toewijding en energie van de onderzoekers.

Geen toeval

Dat de twee studenten bij het Senseable City Lab van MIT terecht konden, was zeker geen toeval. Nadat ze eerder tijdens hun studie meewerkten aan het Smart Urban Mobility Lab in het Braziliaanse Curitiba, hielden ze contact met de betrokken onderzoekers. Eén van hen was tevens werkzaam in Boston. "En dus hebben we gewoon de vraag gesteld of hij een mooie suggestie had voor ons bacheloronderzoek”, aldus Mélanie. En zo zaten ze een aantal maanden later in het vliegtuig naar de Amerikaanse universiteit, om onderzoek te verrichten naar autonome vaartuigen, in samenwerking met het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions.

Oplossing in logistieke puzzel

Terwijl de smalle straatjes in de hoofdstad dichtslibben, kan juist het water een uitkomst bieden. Momenteel zijn de grachten vooral het domein van toeristen; in rondvaartboten of andere kleine pleziervaartuigen vinden ze hun weg door stad. Maar ook in de logistieke puzzel van het bevoorraden en bereikbaar houden van de stad kan het water een rol spelen.

Mélanie en Titus onderzochten de kansrijkheid van autonome vaartuigen op de Amsterdamse grachten. Zo zou het een mooie oplossing kunnen bieden voor het verwerken van afvalstromen, onderzocht Mélanie. En Titus keek vooral naar de acceptatie van autonoom-varende boten: “Daar bestaat nog geen onderzoek naar, we hebben virtual reality gebruikt om beter te begrijpen welke design-uitdagingen er bestaan om een eerste autonome vloot te realiseren."

In juli keerden ze terug in Enschede, om daar hun thesis te verdedigen en uiteindelijk hun gewilde bachelordiploma in ontvangst te kunnen nemen. Met een bijzondere ervaring op zak. Mélanie: “Het lab heeft een team met zo’n 40 onderzoekers. Het is heel bijzonder hoe toegewijd ze zijn en hoe hard ze werken. Er is bovendien elke dag zo ontzettend veel te doen en te leren omdat er iedere dag wel iets wordt georganiseerd. Zowel door academici maar ook met mensen met een goede positie in de politiek of het bedrijfsleven. Alleen het bijwonen was alleen al erg fascinerend.”

Tijdens hun onderzoek werden ze bovendien bevestigd in hun bevlogenheid voor smart cities. “Het is erg boeiend om een digitale laag te verbinden met de fysieke ruimte. Zeker als dat ook direct impact heeft op de mensen en de omgeving”, aldus Titus.

Boeiende afsluiting

De kans om mee te werken in het lab van een universiteit met wereldfaam was een boeiende afsluiting van een volgepakt bachelorprogramma. Naast hun studie Technology Liberal Arts and Sciences waren ze bovendien actief als University Innovation Fellows. Een mooie ervaring, die ook nog eens een flink internationaal netwerk van getalenteerde en gemotiveerde medestudenten opleverde.

Die bagage nemen ze mee in hun vervolgopleiding. Titus vervolgt zijn studie met de tweejarige master Metropolitan Analysis, Design & Engineering, dat gezamenlijk aangeboden door het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions, Wageningen University & Research en Delft University of Technology. Mélanie gaat naar Lausanne, voor de master Environmental Sciences and Engineering aan het EPFL.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)