HomeNieuwsUT-onderzoeker Srinivas Vanapalli ontvangt Mulholland Memorial Award

UT-onderzoeker Srinivas Vanapalli ontvangt Mulholland Memorial Award

De Cryogenic Society of America heeft de George T. Mulholland Memorial Award dit jaar uitgereikt aan UT-onderzoeker Srinivas Vanapalli. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een wetenschapper die een belangrijke bijdrage levert aan het creogenie-onderzoeksveld, dat het gebruik van stoffen op zeer lage temperaturen omvat. Vanapalli kreeg de prijs onlangs uitgereikt bij de CEC-conferentie in het Amerikaanse Hartford.

De jury van de prijs is van mening dat Vanapalli een blijvende waardevolle bijdrage levert aan de ontwikkelingen in het vakgebied. “Hij is een pionier in het snelvriezen van menselijk weefsel, en baant daarmee de weg voor aanzienlijke verbetering in de toepassing in de gezondheidszorg”, zo stelt de jury in haar rapport. Daarnaast is Vanapalli volgens de jury een belangrijke onderzoeker in andere toepassingsgebieden, zoals slimme temperatuurregulatie en de fysica van cryogene vloeistoffen.

Vanapalli heeft een multidisciplinaire onderzoeksachtergrond in werktuigbouwkunde en elektrotechniek, in combinatie met toegepaste natuurkunde. Zijn interesse in de wereld van koude en thermodynamica werd gewekt tijdens zijn werkzaamheden bij NIST Boulder, in samenwerking met dr. Ray Radebaugh. Vanapalli was werkzaam bij het Energieonderzoek Centrum Nederland in Petten en ontwikkelde zich in de industriële aspecten van systemen gebaseerd op fundamentele thermodynamica en warmte transfer. Hij geeft momenteel leiding aan het Applied Thermal Sciences lab van de Faculteit Science & Technology van de Universiteit Twente.