HomeNieuwsXperimenta Xtreme: op ontdekkingsreis in de wereld van dino’s

Xperimenta Xtreme: op ontdekkingsreis in de wereld van dino’s

Het was een gouden kans voor een bijzondere editie van Xperimenta; het nieuwe Dinopark Twente op de Luchthaven Twente. Bewegende en brullende levensechte dinosaurussen op een terrein dat zich bij uitstek leent voor een dino-expeditie en dat niet zou misstaan als decor voor een nieuwe opvolger van Jurassic Park. Vijftig kinderen tussen 7 en 13 jaar namen afgelopen woensdag deel aan de Xperimenta Xtreme, georganiseerd door Pre-U Junior.

Fantasie

Al tijdens de wandeling naar het Xperimenta-lab kijken de kinderen vol bewondering naar de vele dino-taferelen. Als er iets is dat de fantasie van de jonge deelnemers prikkelt, dan is het wel de wereld van dinosaurussen. Ze vertellen honderduit over de dino’s: welke ze kennen en wat ze weten over hoe ze leefden.

Dr. Erik Mulder, sinds jaar en dag conservator bij Natura Docet Wonderryck, legt tijdens het kindercollege uit hoe er opmerkelijke gelijkenissen zijn tussen de kip van nu en de dinosaurussen van miljoenen jaren geleden, waarna de kinderen zelf aan de slag mogen met experimenten en proefjes. Zo leren ze hoe een fossiel ontstaat en wat je er aan kan aflezen. Maar ook kruipen ze in de huid van een archeoloog, om precies te kunnen achterhalen hoe deze te werk gaat. Uiteraard is er achteraf ook tijd om het hele park door te struinen.

Marjolein Lindeman, projectleider Pre-U Junior: "Vanaf komend schooljaar gaan we een aantal keren per jaar een Xperimenta Xtreme organiseren. Een Xperimenta middag op een bijzondere locatie. Als allereerste editie konden we in het Dinopark op Vliegveld Twente terecht. Het was een groot succes!"

Over Xperimenta

Xperimenta is het kindercollegeprogramma van de Universiteit Twente. Het wordt georganiseerd door Pre-U Junior, dat is gestart om nieuwsgierige kinderen al op jonge leeftijd van alles te kunnen leren over techniek, wetenschap en de wereld. Vaak wordt er een boeiende spreker uitgenodigd en de kinderen – Xperimenta is bedoeld voor kinderen uit groep 4 t/m 6, maar kinderen uit groep 7 en 8 zijn ook welkom – gaan zelf aan de slag met verschillende opdrachten en proefjes.

Op woensdag 7 augustus wordt er een tweede themamiddag rond dino’s gehouden, wederom in het Dinopark Twente. Daarvoor zijn nog enkele plekken vrij. Voor meer informatie over Xperimenta Xtreme kan je terecht op de website van Pre-U.

Xperimenta wordt gedurende het hele jaar op de tweede woensdag van de maand gehouden. Elke keer staat een ander thema centraal. Zo gaat het in de aankomende edities bijvoorbeeld over kunstmatige intelligentie, geluk en design. Meer info over het programma voor het komend schooljaar en aanmelden op de site van Pre-U.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)