HomeNieuwsZware beproeving Solar Boat Twente bij seizoensopening

Zware beproeving Solar Boat Twente bij seizoensopening

Solar Boat Twente heeft ondanks vele tegenslagen de sprint uitgevaren tijdens het Nederlands Kampioenschap ZonnebootRace in Akkrum, Friesland. “Het was een emotioneel weekend. Als team hebben wij keihard gewerkt om de Blue Manta te laten finishen. Dit was het maximaal haalbare’’, zegt Stan van der Wel namens Solar Boat Twente. Over een maand gaat het team de strijd aan met buitenlandse teams tijdens de wereldkampioenschappen in Monaco.

Het studententeam van de Universiteit Twente, bestaande uit veertien teamleden, zet zich full-time in voor het ontwerpen en bouwen van een boot aangedreven door zonne-energie. Solar Boat Twente stimuleert daarmee milieubewustzijn door hernieuwbare energie toe te passen op de maritieme sector.

Solar Boat Twente komt over de finish tijdens de sprint. Foto: Yvon Gankema

Race

De race in Akkrum bestond uit drie onderdelen, waarbij voor elk onderdeel punten worden nverdeeld. Het team met de minste punten wint de race. Tijdens het eerste onderdeel, een duurrace van 53 km door Friesland, kampte het team met een aantal problemen waardoor de finish niet werd gehaald. “Het zonnedek wekte geen energie op door een slechte elektrische verbinding. Hierdoor konden we niet de beoogde snelheid bereiken om dit wedstrijdonderdeel tot een succesvol einde te brengen”, aldus Frank Somhorst, elektrotechnicus. Het team heeft vervolgens de bewuste beslissing genomen om de Blue Manta naar de kant te varen. Vrijdagavond heeft het team alles op alles gezet om zaterdag weer raceklaar aan de start te verschijnen.

Op zaterdag werden het ‘’Rondje Akkrum” en de sprint gevaren. Tijdens het Rondje Akkrum hadden de zonneboten een uur de tijd om zo veel mogelijk rondes te varen, ook hier zat het niet mee bij de studenten. Toch werd het team nog met een warm applaus ontvangen toen de zonneboot sprintend door de finishbogen kwam bij het laatste wedstrijdonderdeel, de sprint. Danielle Kruijver, bestuurster: “Ik ben blij dat ik alsnog met een lach over de finish ben gekomen.” De volle focus ligt nu bij de eerstvolgende race in Purmerend over 3 weken.

Dit is een persbericht van Solar Boat Twente.