HomeNieuws3200 kinderen doen wetenschappelijk onderzoek naar buitenspelen

3200 kinderen doen wetenschappelijk onderzoek naar buitenspelen

Tijdens de nationale buitenspeeldag op 12 juni doen 3200 basisschoolleerlingen uit het hele land gezamenlijk onderzoek naar buitenspelen. Op initiatief van het netwerk van Nederlandse Wetenschapsknooppunten doen zij onderzoek naar hun favoriete buitenspeelplek. De resultaten van de kinderen worden door de Radboud Universiteit Nijmegen gebruikt om in kaart te brengen wat de natuurbeleving van kinderen is.

Al jaren wordt onderzoek gedaan naar het buitenspeelgedrag van kinderen. In 2018 nog meldde Jantje Beton dat kinderen ‘dramatisch’ minder buitenspelen. Brits onderzoek toonde hoe in slechts drie generaties de vrijheid van kinderen om zelfstandig te struinen is afgenomen: Oma mocht zo’n 3 kilometer ver weg zonder toezicht; de vrijheid van de kleindochter en kleinzoon beperkte zich tot hun eigen straat. Dat kinderen steeds minder vaak en minder ver naar buiten gaan, doet af aan hun verbondenheid met hun (natuurlijke) omgeving, denken Dr. Riyan van den Born en Bernadette van Heel van het Centre for Connecting Humans and Nature (CCHN) aan de Radboud Universiteit. Toch wordt steeds duidelijker hoe belangrijk deze vrijheid is voor bijvoorbeeld de gezondheid van kinderen en hun verbondenheid met hun (natuurlijke) omgeving. Om dit te staven zetten ze samen met het netwerk van Nederlandse Wetenschapsknooppunten een bijzonder project op.

Alle Scholen Verzamelen!

De Nederlandse Wetenschapsknooppunten organiseren vanaf 2019 elk jaar een citizen science project: Alle Scholen Verzamelen! Bijzonder aan dit project is dat het zich specifiek richt op basisschoolleerlingen. Aan deze eerste editie doen 3200 leerlingen uit het hele land mee. Zij doen op 12 juni allemaal tegelijkertijd een onderzoek naar hun favoriete buitenspeelplek, door daar een tekening van te maken, die ze vervolgens zelf analyseren op de aanwezigheid van natuurelementen. Met deze landelijke gegevens kan ook gekeken worden of er verschil is tussen bijvoorbeeld stedelijke gebieden en dorpen.

Perspectief van kinderen

Dit is bij uitstek een onderwerp waarbij het relevant en interessant is om kinderen zelf te betrekken bij en hen bewust te maken van  de rol van hun (natuurlijke) omgeving in hun dagelijks leven. Door kinderen zelf te betrekken in het onderzoek, krijgen we meer inzicht in hun relatie met natuur.”, zegt Dr. Riyan van den Born. Daarnaast is het een uitgelezen kans om kinderen op een laagdrempelige manier in aanraking te brengen met wetenschap. “Kinderen vinden het ontzettend leuk om zelf onderzoek te doen. Door hen op deze manier bij wetenschappelijk onderzoek te betrekken maken ze op een laagdrempelige, speelse manier kennis met onderzoek doen” aldus Sanne Dekker, hoofd van het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit.

Noot voor pers:
Voor vragen kunt u contact opnemen met Rosa Kindt (projectleider Alle Scholen Verzamelen). www.allescholenverzamelen.nl, info@allescholenverzamelen.nl, 06 21111667.
Contactgegevens wetenschappers: https://www.ru.nl/cchn/ Dr. Riyan van den Born riyan.vandenborn@ru.nl (024) 3652188 (di tm do).
Contactgegevens Pre-U (Universiteit Twente) zijn te vinden op de website van Pre-U.