HomeNieuwsUniversiteit van Nederland: wiskundigen in de spotlight

Universiteit van Nederland: wiskundigen in de spotlight

Universiteit van Nederland biedt onderzoekers van de Nederlandse universiteiten een podium om hun hun onderzoek aan een groot publiek te presenteren. Elke aflevering staat in het teken van een specifiek thema. Onlangs stonden drie UT-wetenschappers op de bühne: in AIR Amsterdam gaven zij een minicollege over hun vakgebied. Onder de titel 'Van Pi tot Pythagoras' maakten zij inzichtelijk hoe wiskunde overal is.

Arend Rensink - Hoe zorgt de NS voor hoofdpijn bij wiskundigen?

Het lijkt zo makkelijk: een trein op tijd van perron x te laten vertrekken om een x aantal minuten later op perron y te arriveren. Echter, met het complexe spoornetwerk en veelheid aan mogelijkheden, is de praktijk heel wat weerbarstiger. Arend Rensink, hoogleraar Software Modelling, Transformation and Verification en opleidingsdirecteur voor de master Computer Science legt uit waarom.

Pieter Roos - waarom spelen wiskundigen graag in de zandbak?

De zeebodem is constant in beweging. Vele factoren spelen een rol in hoe de korrels zich over de bodem bewegen. Hoe dat werkt is met wiskunde goed uit te leggen, zo laat Pieter Roos, universitair hoofddocent civiele techniek bij de faculteit Engineering & Technology, zien.

Mariëlle Stoelinga - Waarom appen op de fiets statistisch behoorlijk dom is

Onze hersenen maken continu inschattingen van de risico's die we tegenkomen. Maar, eigenlijk is ons brein daar helemaal niet zo goed in. De harde cijfers over wat veilig is en onveilig, vertellen een heel ander verhaal, zo vertelt Mariëlle Stoelinga, hoogleraar Risk Management for High Tech systems.