HomeNieuwsJurnan Schilder genomineerd als docent van het jaar
Foto bron: Universiteit van Nederland

Jurnan Schilder genomineerd als docent van het jaar

In 2014 is UT docent Werktuigbouwkunde Jurnan Schilder al uitgeroepen tot beste docent van de Universiteit Twente. Op zaterdagmiddag 13 april wordt door het ISO (Interstedelijk Studenten Overleg) bekend gemaakt of hij de winnaar is voor de ‘landelijke Docent van het Jaar verkiezing’. Schilder is één van de vier genomineerden. Het ISO organiseert de verkiezing om inspirerende docenten en het docentschap in een positief daglicht te stellen. Jurnan Schilder, zei onlangs in U-Today:  "Natuurlijk, zo’n verkiezing is een beetje een loterij, maar het is een erkenning van mijn enthousiasme voor het vakgebied en de studenten.”

In onderstaand filmpje wordt toegelicht dat Jurnan echt een topdocent is die nog ouderwets met krijt en bord in de weer is en daarbij een moeilijk vak als mechanica uitstekend weet over te brengen.

Jurnan is door studenten en het bestuur van de UT voor de prijs voorgedragen. Uit meer dan twintig inzendingen heeft een jury vervolgens vier genomineerden geselecteerd. Op 13 april  zullen deze in de Jaarbeurs in Utrecht een inspirerend minicollege verzorgen over hun vakgebied. De minister van OC&W, Ingrid van Engelshoven is op deze feestelijke gelegenheid aanwezig om de prijs uit te reiken.

De winnaar van de verkiezing mag zich een jaar lang “Docent van het Jaar” noemen. Tevens ontvangt de instelling van de winnaar een beurs van 25.000 euro van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap die de docent mag besteden aan onderwijsverbetering. Meer informatie over de verkiezing en een impressie van eerdere jaren vind je op de ISO website.

Naast Jurnan behoren Margot Koster (Universiteit Utrecht), Calvin Rans (TU Delft) en Bart Rietjens (HAS Hogeschool) tot de genomineerden.

Jurnan Schilder

Jurnan Schilder is aan de Universiteit Twente verbonden als docent Werktuigbouwkunde bij de faculteit ET. Hij heeft verschillende bachelor- en mastervakken op het gebied van dynamica en mechanische trillingen. Jurnan is een groot achtbaanliefhebber: hij probeerde er maar liefst 500 zelf uit en gebruikt ze vaak als voorbeeld in zijn colleges. In november 2018 promoveerde hij op een nieuwe numerieke methode in het vakgebied Flexible Multibody Dynamics. Sinds dit jaar is Jurnan toegetreden tot het bestuur van de Jonge Academie van de Universiteit Twente (JA@UT).

Meer informatie

Op zaterdag 13 april heeft de verkiezing voor docent van het jaar plaats in de jaarbeurs Media Plaza. Meer informatie over de verkiezing vind je op de site van het ISO. Hier kun je je tevens aanmelden.

Op 25 april bestaat Science Café Enschede tien jaar. Ter gelegenheid hiervan geeft Jurnan Schilder uitleg over achtbaan-science in ‘De Grote Achtbaanshow’ Enschede.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)