HomeNieuwsVooijs Award voor Anne Meesters

Vooijs Award voor Anne Meesters

Anne Meesters heeft met haar onderzoek ‘Fractuurclassificatie en 3D planning van fracturen’ de Prof. Dr. G.P. Vooijs Award gewonnen. Deze prijs is bestemd voor het meest klinisch relevante afstudeeronderzoek van de opleiding Technische Geneeskunde aan de Universiteit Twente. Tijdens het Technical Innovation in Medicine congres ontving ze de prijs, waaraan een geldbedrag van 1000 euro is gekoppeld.

Anne Meesters rondde in februari 2018 haar masteropleiding Technical Medicine af aan de Universiteit Twente. Ze krijgt de prijs voor haar afstudeeronderzoek bij het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar onderzoek heeft geleid tot de ontwikkeling van een objectieve, gevalideerde driedimensionale CT-meetmethode voor acetabulumfracturen. Een acetabulumfractuur is een complexe fractuur waarbij botfragmenten verplaatst kunnen zijn in verschillende richtingen.  De 3D-analyse zorgt voor een onafhankelijke en kwantificeerbare fractuurbeschrijving. Hiermee is het mogelijk om nog voor een operatie de uitgebreidheid van de fractuur beter in te schatten en het resultaat van een operatie nauwkeurig te bepalen.  De methode is volledig opgenomen door de traumachirurgen van het UMCG. Het project krijgt eveneens een vervolg. Er wordt nu bekeken of de 3D-metingen de klinische uitkomsten van de patiënt kunnen voorspellen en de kans op een prothese in de toekomst kunnen beschrijven. Dit onderzoek is inmiddels opgestart.

Het onderzoek van Meesters is klinisch relevant, op het grensvlak van techniek en klinische geneeskunde en er is veel initiatief geweest van de student. Zonder het technisch geneeskundige afstudeerproject van Anne Meesters was de doorgemaakte ontwikkeling niet gerealiseerd.

PROF. DR. G.P. VOOIJS AWARD

De prijs is vernoemd naar Peter Vooijs en werd voor de zevende keer uitgereikt. Hij was aan de UT verbonden als Medisch Directeur van het onderzoeksinstituut MIRA en als wetenschappelijk directeur van de opleiding Technische Geneeskunde. Door zijn nadruk op het doen van wetenschappelijk klinisch onderzoek en zijn intensieve begeleiding van de stages, legde Vooijs de basis voor de klinische relevantie van de opleiding Technische Geneeskunde in de medische praktijk. Er waren dit jaar zeven TG-alumni genomineerd voor de prijs. De jury selecteerde hieruit vervolgens de drie beste kandidaten, waarvan Meesters uiteindelijk de winnaar van de prijs is. De andere twee finalisten waren Maureen Groot Koerkamp en Mattiènne van der Kamp.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)