HomeNieuwsSolar Boat Twente onthult nieuwe zonneboot
Annabel Jeuring Fotografie

Solar Boat Twente onthult nieuwe zonneboot

Studententeam Solar Boat Twente heeft gisteren de Blue Manta onthuld. Met de nieuwe boot staat het team dit raceseizoen voor twee grote uitdagingen: de boot op zonne-energie doet begin juni mee met het Nederlands Kampioenschap ZonnebootRace in Akkrum, Friesland. Een maand later gaat het team de strijd aan met buitenlandse teams tijdens de wereldkampioenschappen in Monaco.

Verduurzaming van de scheepvaart

Het team, bestaande uit 14 leden, stimuleert milieubewustzijn door hernieuwbare energie toe te passen op de maritieme sector. In die missie hoopt het team te slagen door te laten zien dat innovatieve technologie op het gebied van duurzame energie met succes kan worden geïmplementeerd in de boot: Solar Boat Twente mikt op een podiumplek in de Solar Sport One competitie.

Solar Boat Twente heeft afgelopen winter een geheel nieuwe boot ontwerpen. Wat opvallend is aan de nieuwe boot, is dat de speciaal ontwikkelde elektromotor onder water in een geoptimaliseerde aluminium behuizing is geplaatst. Het hart van de boot wordt zo direct gekoeld door het water. Hierdoor kan de motor veel meer vermogen aan, waardoor de topsnelheid richting de 50 km/uur gaat. De Blue Manta is ruim zeven meter lang en weegt ongeveer 125 kilo.

Voor het zonnedek wordt gebruik gemaakt van speciale silicium cellen die meer zonlicht opvangen dan traditionele cellen en beter bestand zijn tegen zout water. Dat maakt het zonnedek uitermate geschikt voor racen in ruige omstandigheden zoals de kust van Monaco.

WK in Monaco

Stan van der Wel, teamleider: “Als team hebben we afgelopen maanden keihard gewerkt om een betrouwbare en efficiënte boot te bouwen. Momenteel zijn we druk bezig met de voorbereidingen op aankomend raceseizoen.” Tijdens het Nederlands Kampioenschap in Akkrum, de eerste echte beproeving, wordt de zonneboot getest op verschillende race disciplines: sprint, slalom en duurloop. Twee maanden later doet Solar Boat Twente mee aan de wereldkampioenschappen in Monaco. In de tussentijd werkt het studententeam aan optimalisering van de boot.

Stan van der Wel. Foto: Annabel Jeuring Fotografie

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)