HomeNieuwsDrie Twentse startups genomineerd voor de Academic Startup Competition 2019
foto: Academic StartUp Competition

Drie Twentse startups genomineerd voor de Academic Startup Competition 2019

De universiteiten in Nederland hebben 27 startups genomineerd voor de Academic Startup Competition 2019. Zij doen mee aan de titelstrijd voor de meest baanbrekende innovaties van de wetenschap in Nederland. Drie Twentse startups (alle gestart vanuit de Universiteit Twente) maken kans op deze titel, te weten: 20face, Hy2Care en LipoCoat.

20Face biedt een uniek algoritme voor gezichtsherkenning dat niet alleen accuraat maar ook heel snel is en realtime een groot publiek kan scannen.
Hy2Care is een spin-off bedrijf van het MIRA Institute for Biomedical Technology and Technical Medicine (nu: TechMed Centre) en ontwikkelde een hydrogel voor functioneel kraakbeenherstel.
Lipocoat ontwikkelde een extreem dunne coating dat medische hulpmiddelen tegen vuil en bacteriën beschermt.

De Academic Startup Competition is een initiatief van VSNU, de Netherlands Academy of Technology and Innovation (AcTI) en StartupDelta. De verkiezing bestaat uit deze selectieronde door de universiteiten en een finale op 14 mei waarbij een jury uiteindelijk tien winnaars kiest die onderdeel worden van de lijst meest baanbrekende innovaties van de wetenschap in Nederland. Deze startups krijgen tijdens de Global Entrepeneurship Summit (GES) op 4 en 5 juni in Den Haag tevens de kans om hun startup te presenteren aan een wereldpubliek.

Met de verkiezing zetten de organisatoren valorisatie en academische spinoffs binnen de universiteiten internationaal in de spotlight. Jorrit Kuipers, bestuurslid AcTI: “Academische startups zijn voor Nederland ontzettend belangrijk vanwege hun vaak innovatieve doorbraken die op allerlei manieren wereldwijd impact hebben op de maatschappij. Maar kennis alleen is niet genoeg, je hebt ook ondernemerschap en de drive nodig om deze kennis te vermarkten. De geselecteerde startups zijn stuk voor stuk mooie voorbeelden van hoe wetenschap en ondernemerschap elkaar kunnen versterken en het bewijs dat Nederlandse universiteiten prachtige (deep-)techbedrijven voortbrengen.”

Competitie

De tien uiteindelijke winnaars die zich op 4 en 5 juni mogen presenteren tijdens de Global Entrepeneurship Summit (GES), worden 14 mei in het Epicenter in Amsterdam vastgesteld door een jury, bestaande uit Betsy Lindsey, Director investor relations HighTechXL, Kees de Koning, RvC Innovationquarter, Dennis Schipper, managing director Demcon, Margot Weijnen, hoogleraar TU Delft, Emile Aarts, Jos Nelissen, founder Newtricious, Eline Vrijland, Founder Nightbalance, Alberto Prado, Philip Healthworks en Fiona Maclaughlin, Director Inkef Capital.

De genomineerde bedrijven zijn: Senius, Numeric Biotech, 20face, hy2Care, Kepler Vision Technologies, CardiacBooster, Bunyavax, MindAffect, Amphera, VSParticle, Concord Neonatal, LipoCoat, Level Diagnostics, Chromodynamics, CC Diagnostics, IVWear, Ocean Grazer, Confocal, Elevate Health, Dialogue Trainer, Mosa Meat, i-Med Technology, Arthrosave, Taylor, Scitodate, Stentit en Findest.

Kijk op de website: academicstartupcompetition.nl voor meer informatie over de competitie, de jury en de 27 genomineerde startups.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)