HomeNieuwsRoboTeam Twente kwalificeert zich voor mondiale titelstrijd

RoboTeam Twente kwalificeert zich voor mondiale titelstrijd

RoboTeam Twente heeft een belangrijke stap gezet richting succes in de RoboCup 2019, het officieuze WK-robotvoetbal. Het team heeft de kwalificatie voor het evenement dat in de zomer in het Australische Sydney wordt gehouden, succesvol doorlopen.

RoboTeam Twente, opgericht in 2016, is een multidisciplinair studententeam bestaande uit studenten van de Universiteit Twente. Het team mag dit jaar voor de derde keer op rij deelnemen aan de RoboCup. De RoboCup is een internationale competitie ter promotie van  onderzoek en ontwikkeling in robotica en kunstmatige intelligentie. Er zijn diverse disciplines tijdens de RoboCup, de meest in het oogspringende is de robotvoetbalcompetitie. RoboTeam Twente komt uit in de zogeheten small-size league.

Kwalificatievereisten

Niet elk team kan zomaar aan de start verschijnen van het toernooi. Deelnemers moeten een kwalificatieproces afronden door een artikel te schrijven waarin het ontwerp van de robots wordt gepresenteerd en waarin nieuw te ontwikkelen features voor de robot verder worden uitgewerkt.

De organisatie stelt hoge eisen aan de deelnemers: het is niet voldoende om slechts de tekortkomingen uit het vorige jaar te verhelpen. Het artikel moet laten zien dat er dit jaar voldoende innovaties worden gedaan om de robots en hun gedrag te verbeteren. Daarvoor worden oude ontwerpen geanalyseerd en zijn verbeterpunten verwerkt, resulterend in een slimmere kunstmatige intelligentie. Dat moet leiden tot slimmere tactieken en bovendien is het mechanisme waarmee de bal wordt geschoten opnieuw ontworpen om nauwkeuriger en effectiever te kunnen spelen.

Demonstratie en ervaring

Het studententeam werkt het gehele jaar voltijds aan het ontwerp van de robots en realisatie van hun voetbalteam. Daarmee doen ze waardevolle ervaring, kennis en vaardigheden op in de verschillende disciplines die horen bij het bouwen aan een team en een robot. Roboteam Twente vindt het bovendien belangrijk het publiek te laten kennis maken met hun werk, om de mogelijkheden en onmogelijkheden van robotica en kunstmatige intelligentie onder de aandacht te brengen.

Wat Roboteam Twente betreft moet het dit jaar mogelijk zijn een podiumplek te bemachtigen. In het eerste jaar behaalde het team een 14e plek, een jaar later was een 7e plek het resultaat. Als deze stijging zich doorzet, moet een podiumplek mogelijk zijn. Roboteam Twente is de enige Nederlandse vertegenwoordiger in de small-size league. De meest succesvolle deelnemende teams in de competitie zijn afkomstig uit Duitsland, China en Japan en hebben reeds een lange historie in het robotvoetbal.

Weg naar Sydney

In de komende periode zal het team zich optimaal voorbereiden op het event: de innovaties worden verder doorontwikkeld, getest en geïmplementeerd om zo goed mogelijk beslagen ten ijs te kunnen komen in Sydney.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)