HomeNieuwsOp weg naar een Europese Universiteit

Op weg naar een Europese Universiteit

Het European Consortium of Innovative Universities (ECIU) is vastbesloten om de manier waarop universiteiten onderwijs geven, te hervormen van degree based naar challenge based: van het halen van een diploma naar het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. In haar voorstel aan de Europese Unie, stelt ECIU een grensverleggend en innovatief onderwijsmodel voor, op Europese schaal.

Op 28 februari heeft het consortium een voorstel ingediend voor de ‘European Universities call’ van de Europese Commissie. De 13 ECIU-universiteiten introduceren samen een onderwijsconcept dat in de eerste plaats is gericht op het vinden van oplossingen voor uitdagingen vanuit de industrie en de samenleving.

Het initiatief krijgt de naam ‘ECIU University’. Victor van der Chijs, President van zowel ECIU als de Universiteit Twente, zegt: “Met dit voorstel laat ECIU zien dat we er klaar voor zijn om het Europese hoger onderwijs echt te innoveren, door ondernemend te zijn en conventionele manieren van denken op de proef te stellen.”

ECIU University

Universiteiten moeten hun relaties ten opzichte van de samenleving opnieuw uitvinden, inclusief het omgaan met maatschappelijke uitdagingen. ECIU University springt in op belangrijke issues die spelen in de wereld. Oplossingen hiervoor zijn alleen te vinden dankzij samenwerking.

ECIU-universiteiten hebben het onderzoek, de kennis en de mensen. Ze kennen hun stakeholders in industrie en samenleving, ze weten ook wat die nodig hebben. Daarom wil ECIU University de belangen van studenten én stakeholders bijeenbrengen en de manier waarop onderwijs wordt verzorgd, gaan baseren op die uitdagingen, meer nog dan op het louter halen van een diploma.

Competence passport

Om die uitdagingen aan te gaan, gaat ECIU University teams formeren van studenten en vertegenwoordigers uit de industrie en maatschappelijke organisaties. ‘Studenten’ kunnen ook mensen zijn die naar hun universiteit terugkomen voor ‘lifelong learning’. De teamleden hebben verschillende achtergronden en komen naar ECIU University met uiteenlopende wensen voor kennis en vaardigheden. Dat is precies de manier waarop ECIU University, met partners en stakeholders, wil gaan werken.

Door op deze manier oplossingen te zoeken voor uitdagingen, vinden stakeholders antwoorden op hun vragen en doen studenten nieuwe kennis op: kennis die sommigen van hen zullen gebruiken op weg naar een universitair diploma, voor anderen kan het leiden tot een ‘competence passport’.

Cocreatie

Het plan voor ECIU University is tot stand gekomen dankzij co-creatie van industrie, publieke organisaties, wetenschappers en huidige studenten tijdens stakeholder events in heel Europa. ‘Hoe moet de universiteit van de toekomst eruit zien?’ was steeds de centrale vraag.

Alle input is verzameld in de European Universities aanvraag die is ingediend bij de Europese Commissie. Alle ECIU leden hebben zich achter het plan geschaard. Partners in de industrie en vrijwel alle regionale publieke stakeholders steunen de vorming van ECIU University. De industriepartners die het initiatief ondersteunen zijn Airbus, Cisco, Engineering Ingegneria Informatica SpA, Ericsson AB, Hella, Intel, Lietuvos Energija, Lyse Group, NXP, Ponsse, Sandoz Industrial Products S.p.A. Gruppo Novartis, Sick AG, en Suez Environment.

“ECIU-leden zijn altijd ondernemend geweest”, aldus Van der Chijs. “Wij zijn ervan overtuigd dat challenge based onderwijs op Europese schaal de toekomst is voor het hoger onderwijs, en cruciaal voor de concurrentiekracht van  Europese universiteiten.”

Startfase

Als het ECIU University-project doorgang kan vinden, zal de start al in november 2019 plaatsvinden. De eerste fase zal bestaan uit het verder ontwikkelen van het concept, naar verwachting is hiervoor drie jaar nodig. In het eerste jaar zullen al internationale experimenten worden opgezet met studenten, docenten en stakeholders, om ervaring op te doen met de nieuwe werkwijze. Die experimenten duren bijvoorbeeld een paar dagen of weken.

Opschaling naar echte ‘strategic challenges’, projecten van zes maanden of langer, is de volgende stap. Het hele proces wordt zo ingericht dat alle stakeholders meedenken over de ontwikkeling van de activiteiten, om de manier van werken te kunnen aanscherpen.

ECIU

Leden van het European Consortium of Innovative Universities zijn Aalborg University, Denemarken. Universidade de Aveiro, Portugal. Universitat Autònoma de Barcelona, Spanje. Dublin City University, Ierland. Hamburg University of Technology, Duitsland. Linköping University, Zweden. Kaunas University of Technology, Litouwen. University of Nottingham, UK. University of Stavanger, Noorwegen. University of Trento, Italië. Tampere University, Finland. University of Twente, Nederland. Tecnológico de Monterrey, Mexico.

H. Mulder (Hinke)
Senior Communication Advisor