HomeNieuwsOpen Data Marathon in Twente voor slimmere Europese regio’s

Open Data Marathon in Twente voor slimmere Europese regio’s

Vrijdag 14 september start een ‘creatieve marathon’ – de ECIU Creathon – bij DesignLab Universiteit Twente. Studenten, scholieren en professionals uit heel Europa duiken een weekend lang in open data. Allemaal om regio’s slimmer te maken, aangejaagd door het European Consortium of Innovative Universities (ECIU), Novel-T en DesignLab.

Doel van het evenement is het vinden van oplossingen voor uitdagingen die diverse ECIU-partners inbrengen. Programmadirecteur van het ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Fred Voncken, trapt op vrijdag af.

Wilbert Pontenagel, Novel-T

Een creathon leidt verrassend vaak tot vernieuwende oplossingen.

Wilbert Pontenagel, Novel-T

Geestesvader van het creathon-concept en evenement is Wilbert Pontenagel, projectleider bij Novel-T. “Een creathon richt zich op stapsgewijze ontwikkeling van concrete producten of diensten die een oplossing moeten bieden voor vooraf geformuleerde challenges. Bijzonder is dat gemengde teams, met deelnemers van verschillend pluimage, zich buigen over onderwerpen die hier en nu in eigen stad of regio aan de orde zijn. De moderne datagedreven maatschappij is daarin vaak een oorzaak of aanjager. Verrassend vaak leidt het tot vernieuwende oplossingen.”

Twentse Belofte

De challenge die de Twentse gemeenten Enschede, Hengelo en Almelo en het ministerie van OCW indienen gaat over het vergroten van kansen voor jongeren in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Dit in het kader van de Twentse Belofte.

Tijdens de creathon kijken deelnemers specifiek naar positieve (omgevings)factoren die het aantal schoolverlaters terugbrengen. “Ik spreek ook namens de andere Twentse gemeenten als ik zeg dat de jeugd de toekomst heeft. Samen moeten we ervoor zorgen dat deze mooi wordt. We hopen dat de ECIU Creathon resultaten oplevert om onze gezamenlijke belofte aan Twentse jongeren waar te maken,” aldus Eelco Eerenberg, wethouder van Onderwijs in Enschede.

Europese uitdagingen

Verder komen deelnemers van andere ECIU-universiteiten als Stavanger (Noorwegen), Linköping (Zweden), Aalborg (Denemarken) en Hamburg (Duitsland) naar de Enschedese campus. Hun challenges gaan onder andere over dienstverlening voor jonge gezinnen, en mobiliteitsconcepten die leefbaarheid/herkenbaarheid van steden verhogen en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk verminderen.

Speeddates

Naast de creathon-brainstormsessies vindt een workshop voor professionals plaats, gebaseerd op de Science2Design4Society-methode van DesignLab. Deelnemers ontwikkelen een toolbox voor professionals, die de maatschappelijke acceptatie van innovaties inschat. De twee programma’s lopen parellel aan elkaar, en zijn verbonden via speeddates tussen de creathon- en workshopdeelnemers. Zo combineert de ECIU Creathon de kennis en ervaring van professionals met de energie en creativiteit van vernieuwend ondernemend talent.

publieke Eindceremonie

Tijdens de publieke eindceremonie komen alle teams een laatste keer samen en presenteren zij hun ideeën. Het aanwezige publiek stemt dan voor zijn favoriet, en beïnvloedt wie een prijs mee naar huis neemt.

Maya van den Berg, (DesignLab) Universiteit Twente

Uiteindelijk willen we samen de maatschappij slimmer maken.

Maya van den Berg, (DesignLab) Universiteit Twente

Toch draait het niet om de prijzenpot, benadrukt de organisatie van DesignLab. "Uiteindelijk willen we hiermee de band tussen ECIU-universiteiten versterken, en samen een bijdrage leveren aan een slimmere maatschappij," aldus Project Manager Maya van den Berg, Universiteit Twente.

ECIU Creathon

14 – 17 september 2018
DesignLab Universiteit Twente
Eventwebsite