HomeNieuwsStudenten Civiele Techniek bouwen ’s werelds grootste bierkrattenbrug

Studenten Civiele Techniek bouwen ’s werelds grootste bierkrattenbrug

Na acht jaar zonder poging gaan studenten van de Universiteit Twente zich weer mengen in de strijd om het bouwen van de grootste bierkrattenbrug ter wereld. Negen studenten Civiele Techniek zijn hard aan het werk om in november een bierkrattenbrug te bouwen met een overspanning van ruim 28 meter.

Zoals gezegd is het idee voor het bouwen van een brug bestaande uit alleen maar bierkratten niet nieuw. De laatste jaren is bouwen vooral een strijd tussen de TU Delft en de TU Eindhoven, waarbij de laatste sinds 2016 het huidige record van 26,69 meter in handen heeft. De UT deed in 2010 voor het laatst een recordpoging en het is dan ook de hoogste tijd dat het record terugkomt naar Twente. Om dit te verwezenlijken heeft studievereniging ConcepT de krattenbrug commissie CraTeX in het leven geroepen, zodat de Universiteit Twente zich kan mengen in de strijd!

Solide constructie

Op dit moment is de commissie hard aan het werk met het regelen van de vele bierkratten en natuurlijk het maken van een goed ontwerp. De brug moet tijdens de recordpoging kunnen staan zonder enige hulpmiddelen, dus zonder lijm, duct tape of spanbanden. Hierin zit de moeilijkheid, beaamt ook Ing. G.H. Snellink, als docent Civiele Techniek aan de Universiteit Twente verbonden en adviseur van het team: ‘Bierkratten zelf kun je niet verbinden, daarom moet je de kratten tegen elkaar aandrukken, dat maakt het lastig.’ Uiteindelijk ligt er nu een ontwerp op tafel waarbij een boogbrug wordt gebouwd van meer dan 8.000 bierkratten! Als je deze allemaal zou opstapelen ontstaat een toren van 1900 meter hoog, dat is even hoog als zes Eiffeltorens op elkaar gestapeld.

Een week bouwen

Zo’n grote brug wordt niet in één dag gebouwd. Ruim een week zijn de studenten bezig met het opbouwen van de Krattenbrug Twente. Snellink: ‘De coördinatie tijdens het bouwproces is het belangrijkste. Wanneer de brug de bouwfase doorstaat, gaat het goedkomen. Ik heb er vertrouwen in.’ Na de bouw moet de brug op 17 november 2018 één uur lang zelfstandig staan, dan is het record terug in Enschede. CraTeX hoopt hiermee de Universiteit Twente op de kaart te zetten, maar wil ook toekomstige studenten laten zien hoe studeren in Twente gecombineerd kan worden met uitdagende extra curriculaire activiteiten, want dat is het bouwen van een krattenbrug zeker!

Meer informatie over het team en de poging vind je op hun website: cratebridge.com.

Studievereniging ConcepT heeft een lange traditie in bruggen bouwen met kratten, zoals deze poging uit 2005.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)