HomeNieuwsOpening Academisch Jaar over bruggen bouwen en talent bijeenbrengen

Opening Academisch Jaar over bruggen bouwen en talent bijeenbrengen

Bruggen bouwen, het thema van de Opening van het Academisch Jaar 2018-2019, gaat vooral om het leggen van verbindingen tussen mensen. In samenwerkingsverbanden maar ook aan discussietafels met zeer uiteenlopende meningen. Annemieke Nijhof, CEO van Tauw, wil zo’n verbinder zijn, onder meer in discussies over de mobiliteit van de toekomst. Studente Sevim Aktas ziet graag dat studenten zichzelf niet onderschatten: zíj hebben de sleutel tot verandering zelf in handen. En hét grote nieuws van de middag: de komst van een R&D-campus naar de voormalige vliegbasis Twenthe. Een nieuwe partner voor de UT in het onderzoek naar de energietransitie.

Annemieke Nijhof, die aan de UT Chemische Technologie heeft gestudeerd en later een Executive MBA heeft gehaald, ziet zichzelf soms als een ‘emulsifier’. Een emulsie, een mengsel van twee stoffen die eigenlijk geen zin hebben om te mengen, heeft wat hulp nodig. Dankzij een emulsifier graag met zijn kop in de ene vloeistof verkeert en met zijn staart in de andere, komt de menging wél op gang. Nijhof heeft als chemicus letterlijk met deze stoffen gewerkt, maar bedoelt het vooral ook figuurlijk. De CEO van ingenieursbureau Tauw was recent voorzitter van de ‘mobiliteitstafel’ voor het Klimaatakkoord, een groep mensen met zeer uiteenlopende belangen en visies waarin zij vooral een verbindende factor wilde zijn. Haar oproep aan de zaal: wees je bewust van je volle menszijn, kijk wat je zelf kunt bijdragen en door welke docenten en leiders je je kunt laten inspireren.

Sterke groeiers

In zijn openingswoord wees UT-collegevoorzitter Victor van der Chijs op de groeiende instroom (groeiprognose is 11% voor de Bacheloropleidingen), juist ook van opleidingen waaraan de markt veel behoefte heeft, zoals Business & IT, Technical Computer Science en Mechanical Engineering. Tegelijk wierp hij de vraag op, of een universiteit er over 15 jaar nog steeds hetzelfde uit ziet: maken we een geleidelijke, evolutionaire ontwikkeling door, of, zoals bij verschillende andere organisaties, disruptie en radicale verandering? Hij riep de UT-gemeenschap op, daarover mee te denken onder de voorlopige werktitel HTHT2030.

Dat de UT veel aan duurzaamheidsonderzoek doet, blijkt volgens Van der Chijs onder meer uit de innovatieve windmolen die vorige week is geïnstalleerd aan de Deense kust. De turbine is de helft lichter, kleiner en levert toch hetzelfde vermogen. Dit dankzij de vervanging van de klassieke magneten door supergeleiders. UT-onderzoekers hebben hierin een belangrijke rol gespeeld, en werken bijvoorbeeld ook aan zonne-energie, biomassa, het afvangen van CO2. Een bruggetje naar de introductie van de nieuwe plannen van Lithium Works, vormde het succes van het Electric Superbike Team Twente, het afgelopen weekend op het TT-circuit. De volledig elektrische motor levert topprestaties, onder meer dankzij accutechnologie.

Lithium Werks

En die accu vormde de opmaat naar de introductie van de samenwerking van de UT met Lithium Werks, dat een R&D-campus gaat ontwikkelen op de Tech Base Twente, onder leiding van Kees Koolen, die aan de Universiteit Twente studeerde en grondlegger en CEO was van booking.com. Meer hierover in dit bericht.

OVERIJSSEL

Commissaris van de Koning Andries Heidema, voor het eerst op het UT-podium noemde onder meer de nieuwe samenwerking met het DesignLab, bijvoorbeeld om ‘kennis te ontwikkelen voor aanpak van maatschappelijke opgaven, van natuurbehoud tot ICT tot wat inwoners zélf meebrengen in beleid.’ Volgens hem de eerste provincie die zo’n samenwerking aangaat met een universiteit.

Onderschat jezelf niet

Sevim Aktas, studente Advanced Technology, is onder meer actief bij de University Innovation Fellows, een initiatief van Stanford University, en heeft ook bijgedragen aan het Green Team Twente, Living Smart Campus en de Model United Nations UT. Aan het begin van haar opleiding had ze, naar eigen zeggen, niet gedacht dat ze de persoon zou zijn die ze nu is. Goed, ze zag een aantal kansen die ze heeft aangegrepen, ‘maar je moet je wel omgeven door heel goede mensen met eenzelfde ondernemende mindset’. En snel stroomde het podium vol actieve studenten, vlak voordat Rector Magnificus Thom Palstra het jaar officieel geopend verklaarde. Tijdens de viering zijn verschillende prijzen uitgereikt, waarover meer in dit bericht

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)