HomeNieuwsSummerschools Universiteit Twente van start

Summerschools Universiteit Twente van start

Op de campus van de Universiteit Twente zijn zowel CuriousU als InspireU van start gegaan: twee internationaal georiënteerde summerschools in festivalstijl. CuriousU richt zich op studenten en professionals, terwijl InspireU bestemd is voor middelbare scholieren. Bijna 400 deelnemers uit meer dan 50 landen zijn op de evenementen afgekomen.

CuriousU vindt dit jaar voor de vierde keer plaats. Ongeveer 300 deelnemers uit 50 verschillende landen hebben zich dit jaar aangemeld. De deelnemers krijgen een uiterst divers programma voorgeschoteld met daarin zeer veer keuzemogelijkheden. Inhoudelijk wetenschappelijke cursussen op tal van terreinen (van blockchain technologie tot robotica en van ondernemerschap tot smart cities) worden afgewisseld met sport en culturele activiteiten. De deelnemers overnachten, net als op een muziekfestival, in tentjes op de campus van de UT. CuriousU duurt tot 21 augustus.

InspireU

Vanwege het succes van CuriousU organiseert de UT dit jaar voor het eerste ook een summerschool bestemd voor middelbare scholieren. 71 middelbare scholieren, van vijftien tot achttien jaar oud, uit twintig verschillende landen, zijn op het evenement afgekomen. Ze verdiepen zich in onderwerpen als nanotechnologie, medische beeldvorming, robotica en ondernemerschap. Naast de inhoudelijke onderdelen is er volop ruimte voor ontspanning in de vorm van rondleidingen, sportactiviteiten en culturele activiteiten. Voor ouders die meekomen is er een speciaal ouderprogramma ingericht. InspireU duurt tot 17 augustus.