HomeNieuwsUT-studenten gezocht voor vervolg EnschedeLab

UT-studenten gezocht voor vervolg EnschedeLab Aanmelding voor 1 september

Een kans voor studenten die écht een verschil willen maken in Enschede. Daar draait het om bij het project EnschedeLab, mede aangejaagd door DesignLab Universiteit Twente. Gemengde studententeams van ROC van Twente, AKI ArtEZ, Saxion en Universiteit Twente werken aan maatschappelijke opgaven voor een duurzamer, zelfredzamer Enschede. Na een succesvolle pilot krijgt het project een vervolg: studenten van de Universiteit Twente kunnen zich nu aanmelden voor de volgende fase vóór 1 september.

Impressie EnschedeLab Pilot

Studententeams van ROC van Twente, ROC of Twente, AKI ArtEZ, Saxion en Universiteit Twente werken aan maatschappelijke opgaven voor een duurzamer, zelfredzamer Enschede

Gedurende een semester werk je als gemengd studententeam 2 dagen per week aan de uitwerking van jullie oplossing. Je krijgt begeleiding vanuit de gemeente en deelnemende onderwijsinstellingen. Zo organiseert EnschedeLab een Bootcamp en diverse terugkomdagen. Verder krijg je vooral vrijheid om jouw idee in concrete vorm te gieten, met behulp van design thinking-technieken.

DÁÁROM MEEDOEN

• Nuttig. Voor je cv en professionele ontwikkeling.
  • Werken aan échte vraagstukken. Een mooie manier om bijvoorbeeld je (afstudeer)opdracht heel praktisch te maken.
  • Samenwerken. Met mbo- en hbo-studenten.
  • Netwerk uitbreiden. Met professionals uit het grote ‘City Deal’-netwerk, waaronder de gemeente Enschede.
  • Coaching. Vanuit de gemeente en betrokken onderwijsinstellingen. Ook krijg je een training van DesignLab in een variant van de ‘Science2Design4Society’-methode.
  • Faciliteiten. Je kunt gebruik maken van voorzieningen zoals het Saxion FabLab, DesignLab en het Ondernemerslab ROC van Twente.
  • Vrijheid. Je kunt samen met je teamleden zelf bepalen op welke dagen je aan je project werkt, en waar. We gaan je niet alles voorkauwen, en vertrouwen op jouw eigen ondernemende houding.
  • Resultaat. Aan het einde van het semester presenteer je samen met je team jouw oplossing aan een breed panel regioprofessionals, die de implementatiemogelijkheden van jouw oplossing verkennen.

VEREISTEN

Je bent:

• student aan Universiteit Twente tijdens de projectperiode
  • gedurende een semester 2 dagen per week beschikbaar
  •  in staat om je uit te drukken in vloeiend Nederlands (om praktische redenen kunnen we dit project voorlopig niet Engelstalig faciliteren – hier werken we wel aan)

MEEDOEN / MEER INFORMATIE

Ook kun je contact opnemen met de projectcoördinator vanuit DesignLab Universiteit Twente: Maya van den Berg (m.m.vandenberg@utwente.nl en 053 489 3225).

Tot binnenkort?

Terugblikvideo door Saxion