HomeNieuwsNSE 2018: Stijging studentenwaardering zet door

NSE 2018: Stijging studentenwaardering zet door Progressie op alle fronten

De Universiteit Twente zet de stijgende lijn in de waardering door studenten in de Nationale Studenten Enquête (NSE) door. Vandaag zijn de uitslagen van de nieuwste editie van het grote landelijke tevredenheidsonderzoek onder studenten van het hbo en universitair onderwijs bekendgemaakt.

Stijgende lijn

De gemiddelde score van de UT is gestegen van 4,08 naar 4,10 punten (op een schaal van 1 tot 5). Dit terwijl landelijk de waardering afneemt, met gemiddeld 0,03 punt (van 4,08 naar 4,05). Slechts twee universiteiten verbeterden hun score, de anderen bleven gelijk of daalden licht. Qua waardering scoort de UT daarmee een vierde positie landelijk, ten opzichte van een zevende positie vorig jaar.

De opwaartse lijn van de UT is al enkele jaren zichtbaar. Sinds 2014 ging de score voor ‘je studie in het algemeen’ omhoog van 3,89 naar 4,10. De beoordeling van de sfeer ging van 4,22 naar 4,36 en op de vraag of studenten hun opleiding zouden aanraden aan vrienden, familie of collega’s ging de score van 4,05 naar 4,23.

Brede waardering

In de NSE oordelen studenten over achttien verschillende aspecten van hun studie. Groepsgrootte (4,20), Stage Ervaring (4,14), Algemene Vaardigheden (4,02) en Studierooster (4,01) worden als beste gewaardeerd van alle achttien thema’s.

Thom Palstra, Rector Magnificus

Thom Palstra, Rector Magnificus

“Met het Twents Onderwijs Model zetten we specifiek in op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden die passen bij de hedendaagse praktijk in het werkveld waarin onze studenten straks terecht komen”, aldus Rector Magnificus Thom Palstra. “Het is goed om te zien dat studenten de praktijkgerichtheid, samenwerken met anderen en probleemoplossend vermogen bovengemiddeld waarderen. Dat zijn aspecten waar we veel extra aandacht aan besteden.”

Op 17 van de 18 thema’s is er een plusje te zien ten opzichte van vorig jaar. Op de aspecten Stage Ervaring (+0,12 naar 4,14), Internationalisering (+0,11 naar 3,48), Kwaliteitszorg (+0,09 naar 3,67) en Studiebegeleiding (+0,09 naar 3,87) wordt de meeste progressie geboekt.

Kwaliteit verbeteren

“Er is grote bereidwilligheid onder studenten om ons hun mening over hun opleiding mee te geven”, stelt Palstra. “Zo’n 4.000 studenten namen deel aan de enquête en daarmee ligt onze respons ver boven het landelijk gemiddelde. De grote respons helpt ons om zo goed mogelijk de wensen, eisen en verwachtingen een plek te geven in de doorontwikkeling van het onderwijs.”

In de komende periode worden de resultaten per opleiding verder uitgediept door de medewerkers van de verschillende opleidingen. Daar komen aandachtspunten en mogelijke verbeteringen uit voort. Palstra: “De medewerkers verdienen een groot compliment voor de wijze waarop ze erin slagen de continue stijgende lijn vast te houden. Ze kijken niet alleen naar cijfers, maar gaan met studenten in gesprek om de achterliggende kritiek beter te begrijpen en verbeteringen door te voeren.”

Over de NSE

De Nationale Studenten Enquête wordt jaarlijks gehouden onder studenten van het hbo en wo. Naast het verbeteren van het onderwijs worden de uitkomsten van de NSE ook door andere partijen gebruikt. Zo maken Keuzegids en Elsevier Beste Studies gebruik van de resultaten.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)