HomeNieuwsProf. Ian Gibson wetenschappelijk directeur Fraunhofer Project Center

Prof. Ian Gibson wetenschappelijk directeur Fraunhofer Project Center Hoogleraar Design Engineering

De Universiteit Twente heeft prof.dr. Ian Gibson benoemd tot hoogleraar Design Engineering. Hij wordt daarnaast wetenschappelijk directeur van het Fraunhofer Project Center op de campus van de UT.

Ian Gibson (55) was tot voor kort hoogleraar Industrial Design aan Deakin University in Geelong, Australië. Aan deze universiteit heeft hij onder meer het Centre for Advanced Design and Engineering Training (CADET) helpen oprichten. Gibson is ook verbonden geweest aan de National University of Singapore en de University of Hongkong. Hij begon zijn academische loopbaan aan de University of Hull in Engeland, waar hij in 1988 promoveerde.

Prof Gibson is een vooraanstaand expert op het gebied van onder meer mechatronica, robotica en additive manufacturing. Voor het laatste onderwerp ontving hij in 2017 een ‘life time achievement award’, de Freeform and Additive Manufacturing Excellence (FAME) Award.

Prof.dr. Ian Gibson

Ik heb altijd graag onderzoek gedaan dat een duidelijke impact heeft. Een belangrijke reden om naar Twente te komen.

Prof.dr. Ian Gibson

Wereldklasse

De nieuwe UT-hoogleraar ziet uit naar de samenwerking met onderzoeksgroepen die volgens hem tot de beste in de wereld behoren: “Ik wil graag ontdekken op welke manier onderzoekers en bedrijven hier toepassingen vinden voor additive manufacturing. Ik kijk al jaren met enige afgunst naar de ontwikkelingen in Europa. Want: in veel andere delen van de wereld wordt het potentieel van ‘AM’ nog steeds niet gezien, terwijl de technologie in mijn ogen kan leiden tot echt innovatieve oplossingen, zeker in combinatie met andere ‘smart manufacturing’ technieken. In Twente wordt echt grensverleggend werk verricht op dat gebied.”

De hoogleraar Design Engineering wordt ook de wetenschappelijk directeur van het Fraunhofer Project Center op de campus van de UT. “Die rol stelt mij in staat om nauw samen te werken met de industrie bij het identificeren van nieuwe uitdagingen en het vinden van oplossingen. Daarmee kan het Center duidelijk impact hebben. Ik doe graag toepassingsgericht onderzoek, dit was voor mij een van de belangrijke redenen om naar Twente te komen.” Het Fraunhofer Project Center, geopend in 2017, is een samenwerking van de Universiteit Twente en Saxion Hogescholen met het Fraunhofer-Institut für Produktionstechnologie in Aken. Het ondersteunt de industrie met innovatieve oplossingen voor de hele productieketen.

Met de benoeming van prof Gibson versterkt de UT het onderzoeksthema 'creating intelligent manufacturing systems'.

Behalve de benoeming van de wetenschappelijk directeur, is recent ook de ‘scientific board’ van het Project Center geïnstalleerd, dat bestaat uit prof.dr.ir. Ton van den Boogaard, dr.ir. Eric Lutters en prof.dr.ir. Boudewijn Haverkort.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692