HomeNieuwsDe kracht van verhalen

De kracht van verhalen Internationaal congres over 'narrative'

Met een optreden van schrijfster en zangeres Samira Dainan opent maandag 2 juli in de Grolsch Veste in Enschede een congres van vier dagen over verhalen en storytelling. Tijdens 'Narrative Matters: The ABCs of Narrative' onderzoeken wetenschappers en kunstenaars uit 35 landen de rol die verhalen in onze samenleving spelen. Verhalen zijn niet alleen onschuldig vermaak, maar kunnen ook van levensbelang zijn. Verhalen kunnen gebruikt worden om de waarheid te verdraaien, maar zijn ook broodnodig om de wereld te verbeteren. Maar hoe werken verhalen eigenlijk? Waarom zijn verhalen te beschouwen als essentieel voor ons menszijn? En maakt het uit of een verhaal ouderwets rond een kampvuur verteld wordt, of juist met de allernieuwste technologie?

Psychologen, sociologen, literatuurwetenschappers, computerwetenschappers, filosofen, pedagogen, gezondheidswetenschappers, historici en kunstenaars buigen zich tijdens het congres over deze vragen. Via een gevarieerd aanbod van lezingen, workshops, demonstraties en interactieve sessies kijken ze naar hoe verhalen een verschil kunnen maken in zorg, onderwijs en maatschappij.

Beter begrip van onszelf

Daarnaast zullen internationaal befaamde experts zich in hun keynotes uitspreken over de rol van verhalen in onze samenleving. Lora Aroyo (Vrije Universiteit) vertelt hoe door crowdsourcing het publiek bij onderzoek betrokken kan worden, zodat de uitkomst ervan niet eenduidig en versimpelend is, maar juist complex en bestaand uit vele individuele interpretaties van verhalen. Halleh Gorashi (Vrije Universiteit) laat zien dat verhalen een tegenwicht kunnen bieden aan de uitsluiting van migranten en vluchtelingen. Arie Rip (Universiteit Twente) gaat in op de vraag hoe verhalen onderdeel uitmaken van behoud en veranderingen in de sociale en morele orde. John Bateman (Universiteit Bremen) laat de mogelijkheden en beperkingen van het vertellen van verhalen in verschillende media zien, van taal en beeld tot computergames. Marco Caracciolo (Universiteit Gent) en Daniel Hutto (Universiteit Wollongon, Australië) gaan in discussie onder leiding van Mark Freeman (College of the Holy Cross, USA) over de vraag of verhalen bij kunnen dragen aan een beter begrip van onszelf en anderen.

Story Lab

Narrative Matters is een tweejaarlijks internationaal congres waarin de stand van zaken in het onderzoek en de toepassing van verhalen in zorg, onderwijs en maatschappij centraal staat. Het thema “the ABCs of narrative” verwijst naar de rol van alfa, beta en gamma wetenschappen in een beter begrip van verhalen, maar ook naar het op een verantwoorde wijze gebruik leren maken van verhalen in de praktijk. Het congres is georganiseerd door het Story Lab van de Universiteit Twente in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692