HomeNieuwsZaterdag 23 juni: open huis Universiteit Twente

Zaterdag 23 juni: open huis Universiteit Twente

Op zaterdag 23 juni opent de Universiteit Twente haar deuren voor iedereen die een kijkje in de keuken van de wetenschap wil nemen. De studenten en onderzoekers van de UT geven workshops, demonstraties en rondleidingen door de bekende labs zoals het Nanolab, Roboticslab, Technical Medical Centre en het Virtual Realitylab. Tussen 11.00 en 16.00 uur kunnen kinderen, jongeren en volwassenen proefjes doen of weggeblazen worden in de Windtunnel.

Studenten teams

De studenten van de Universiteit Twente strijden op internationaal niveau met een zonneauto (Solar Team Twente), zonneboot (Solar Boat Twente) en elektrische racemotor (Electric Superbike Twente). Tijdens het open huis kan het publiek kennismaken met de teams en de auto’s en boten van dichtbij bekijken.

Wetenschap om de wereld gezonder, duurzamer en veiliger te maken

Bezoekers kunnen kennismaken met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van robotica. Zo is er een robot ‘de Lopes’ die mensen helpt te revalideren op het gebied van loopproblemen. Het publiek kan daarnaast een bezoek brengen aan het chirurgische robots lab of de vriendelijke robotreceptionist ontmoeten.

Van scheikundige proefjes, codes kraken, rijden in een rijsimulator tot een reis rond de wereld en sensoren die de stress bij planten kunnen vaststellen, er is een grote verscheidenheid aan activiteiten die een goed beeld geven van de manier waarop de studenten en medewerkers van de UT werken aan een gezondere, duurzamere en veiligere wereld.

Labs

Er zijn rondleidingen door de bekende labs van de UT. Van de  virtuele werkelijkheid in het Virtual Reality & Smart Industry Lab, activiteiten in het DesignLab, de trainingsfaciliteiten van artsen in het MedTechlab tot de grootse wereld van het allerkleinste nanodeeltje  in het MESA+ Nanolab.

Tijdens het Open Huis vindt ook de finale van de RED Engineers Challenge plaats in de Waaier. Dit is een uitvinders- & ontwerpwedstrijd voor kinderen in de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs, georganiseerd door de UT en Saxion Hogeschool.

Voor meer informatie: www.utwente.nl/openhuis