HomeNieuwsMarina van Dammebeurs 2018 gaat naar Renee Springer

Marina van Dammebeurs 2018 gaat naar Renee Springer

Vandaag is tijdens de Entrepreneurial Day de zestiende Marina van Dammebeurs uitgereikt aan UT-alumna Renee Springer. Springer is werkzaam als docent wiskunde en wil de beurs, ter waarde van 9000 euro, onder meer inzetten voor een opleiding die een carrièrestap richting het (midden)management in het onderwijs mogelijk maakt. De jury van de prijs noemt de alumna ‘talentvol, ambitieus en volhardend’.

Renee Springer begon in 1999 met de opleiding Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente. Na het behalen van haar propedeuse heeft ze de lerarenopleiding wiskunde gedaan aan de Hogeschool van Utrecht, gevolgd door de bacheloropleiding Toegepaste Wiskunde aan de UT. In 2002 is ze aan de slag gegaan als wiskundedocent en in 2007 rondde ze haar UT-masteropleiding tot eerstegraads wiskundedocent af met het predicaat cum laude.

Springer heeft in haar carrière tal van nevenfuncties in het onderwijs bekleed, zoals profielwerkstukcoördinator, sectieleider en coördinator rekenonderwijs. Op eigen initiatief is ze op verschillende scholen projecten gestart om de werkdruk te verminderen en de onderwijskwaliteit te verhogen. Haar drijfveer is dat geen enkele docent uitvalt of stopt met lesgeven vanwege de hoge werkdruk. Met een carrièrestap naar het (midden)management wil ze dit doel nog een stap dichterbij brengen. Met de Marina van Damme-beurs kan Springer de benodigde opleiding hiervoor bekostigen.

De jury geeft aan onder de indruk te zijn van de prestaties, de ambitie en de droom van Springer en heeft haar daarom unaniem en met grote overtuiging voorgedragen als winnaar van de Marina van Dammebeurs 2018. De jury hoopt en verwacht dat de beurs mede leidt tot een succesvolle managementcarrière en tot verlaging van de werkdruk voor docenten.

Marina van Dammebeurs

De Marina van Dammebeurs wordt jaarlijks uitgereikt aan een succesvolle alumna van de Universiteit Twente. De beurs wordt uitgereikt door het Universiteitsfonds Twente en is mogelijk gemaakt dankzij een schenking van mevrouw dr.ir. M.A. van Damme-Van Weele. Zij was in 1965 de eerste persoon die promoveerde aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente (tegenwoordig Universiteit Twente). De beurs is bedoeld om de verdere ontwikkeling van de loopbaan van een talentvolle ambitieuze en bevlogen UT-alumna te ondersteunen en haar te helpen nieuwe ambities waar te maken. De beurs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door kunstenares Mohana van den Kroonenberg en een geldbedrag van € 9.000. Dit jaar waren twintig kandidaten voorgedragen.

Voor het eerst heeft de jury besloten om een tweede kandidaat ook een beurs uit te reiken. De runner-up beurs, ter waarde van 2.500 euro, gaat naar Sietske Zagers. Zagers is alumna van de UT-opleiding Toegepaste Onderwijskunde. Momenteel is ze werkzaam als CEO van Elevate, een social entreprise die zich bezighoudt met e-learning voor medische professionals en life science onderzoekers.