HomeNieuwsJulius Springer Prize voor UT-wetenschapper Guus Rijnders

Julius Springer Prize voor UT-wetenschapper Guus Rijnders Bijdrage 'interface engineering'

De Julius Springer Prize 2018 gaat naar UT-hoogleraar Guus Rijnders, voor zijn onderzoek naar Pulsed Laser Deposition (PLD). De prijs zal op 5 oktober worden uitgereikt in het ‘Magnus-Haus’ in Berlijn, waar Rijnders vervolgens een openbare lezing zal geven over zijn vakgebied.

Guus Rijnders, hoogleraar Nanoelectronic Materials aan de Universiteit Twente, doet onderzoek naar complexe materialen, in het bijzonder voor elektronische devices. Hij richt zich vooral op de relatie tussen de structuur en de eigenschappen van het materiaal, in het bijzonder van nanomaterialen die atoomlaag voor atoomlaag worden opgebouwd. Voorbeeld daarvan zijn keramische oxiden. Guus Rijnders, die een voortrekker is van de technologie van Pulsed Laser Deposition, is volgens de jury van de prijs een onderzoeker die niet terugdeinst voor controversiële onderwerpen in zijn vak. Hij is er bovendien in geslaagd om de techniek van PLD naar de markt te brengen, als mede-oprichter van twee ondernemingen: TSST (Twente Solid State Technology) en SolMates.

Ambassadeur

Guus Rijnders is daarnaast wetenschappelijk directeur van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie van de UT en hij is een uitstekende ambassadeur van de nanotechnologie, via publieksoptredens op grote festivals zoals de Zwarte Cross.

De Julius Springer Prize for Applied Physics is een blijk van erkenning voor onderzoekers die een bijdrage hebben geleverd aan de toegepaste/technische natuurkunde. De prijs is sinds 1998 elk jaar toegekend door de editors van de journals Applied Physics A – Materials Science and Processing en Applied Physics B – Lasers and Optics. De erelijst laat grote namen zien, zoals Roland Wiesendanger, Xiang Zhang en Viktor Malka. Nederlandse winnaars waren onder meer Cees Dekker en Albert Polman.

De prijs is genoemd naar Julius Springer (1817-1877). In 1842 opende hij in Berlijn een boekwinkel die zou uitgroeien tot een van de grootste en meest vooraanstaande wetenschappelijke uitgeverijen in de wereld.

Rijnders is heel blij met de prijs: “Ik voel me vereerd in deze lijst van winnaars te mogen staan, allemaal zeer gerespecteerde en excellente onderzoekers. Ik zie deze prijs als een erkenning voor onze wetenschappelijke en innovatieve bijdragen aan het groeien van dunne lagen, op atomaire schaal en met Pulsed Laser Deposition. Het is weliswaar een persoonlijke prijs, maar ik ben veel dank verschuldigd aan mijn hele team.”

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692