HomeNieuws600 scholieren naar Hannover Messe om interesse voor technologie aan te wakkeren

De Scholieren bezoeken vooraf de Science Day op de campus van de Universiteit Twente met een lezing van Nobelprijswinnaar Ben Feringa.

Op 23 en 24 april nemen ruim 600 scholieren uit Nederland deel aan een onvergetelijke en inspirerende schoolreis. Negen Nederlandse universiteiten en hogescholen organiseren een unieke 2-daagse excursie naar de ‘Hannover Messe Challenge 2018’, voor leerlingen van 4 havo en 5 vwo. De leerlingen verzamelen zich een dag ervoor op de campus van de Universiteit Twente voor een Science Day. Op het programma staan een lezing van Nobelprijswinnaar Ben Feringa (RUG), lezingen van topwetenschappers, demonstraties en workshops over wetenschap en technologie. De avond krijgt een sportief-cultureel tintje. De leerlingen blijven slapen op de campus van de UT, zodat ze de volgende dag op tijd kunnen vertrekken naar Hannover.

Hannover Messe

Op dinsdag 24 april vertrekken er tientallen bussen naar Hannover. Op de beurs volgen de scholieren een paneldiscussie over het thema ‘Startups’ met Prins Constantijn (StartupDelta), Ineke Dezentjé (FME-voorzitter), Anouschka Versleijen (4TU en RoboValley), prof. Dave Blank (UTwente en Topsector HTSM), René Penning de Vries (Topsector ICT), Rolf van der Velde (Undagrid), Rob van den Heuvel (SendCloud) en moderator Jos van Erp namens Messe Holland. Op de Hannover Messe staan ruim 6.000 interessante bedrijven uit 70 landen. Het is een inspirerende plek om rond te kijken: voor leerlingen bij uitstek de kans om zich te oriënteren op hun toekomst.

“Na twee eerdere succesvolle edities waarbij een deel van de bèta-steunpunten een beursbezoek voor ruim 300 leerlingen mogelijk heeft gemaakt, schalen we dit jaar op naar alle bèta-steunpunten van Nederland”, zegt Pieter Boerman, directeur Pre-U van de Universiteit Twente. “Het bezoek aan de Hannover Messe wordt hooggewaardeerd door de leerlingen en hun begeleiders. We mogen trots zijn op de samenwerking binnen de VO-HO netwerken. Ik hoop dat een groot deel van de leerlingen deze dagen geïnspireerd en geïnteresseerd raken voor een bèta technische studie op een hogeschool of universiteit”, vervolgt Boerman.

Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink, voorzitter van ondernemersorganisatie FME en duo-voorzitter SBB: “Tot 2030 hebben we 120.000 mensen in onze sector keihard nodig. Het tekort aan technici is een acute bedreiging voor onze economie. Ik vind het geweldig om juist hier op de Hannover Messe samen met 750 scholieren de discussie aan te gaan over techniek en de bijdrage die zij met een keuze voor techniek ook kunnen leveren aan maatschappelijke uitdagingen. Ik hoop dat zij geïnspireerd raken en straks ook zullen kiezen voor een technische studie.”

De Challenge

De Hannover Messe Challenge bestaat uit een inspirerende en spannende opdracht. De beursvloer is enorm groot en daarom is een goede voorbereiding van belang. De leerlingen selecteren van tevoren alvast vijf interessante bedrijven die ze willen bezoeken. Op de vijf stands stellen ze de vragen die ze ook hebben voorbereid en leggen ze hun bezoek vast op camera. Ze hebben hiervoor drie uur de tijd. Tussendoor is er voldoende tijd om leuke eettentjes, snackbars, en andere leuke stands te bezoeken. Terug op school maken ze een verslag van het bezoek aan de Hannover Messe in de vorm van een vlog of een prezi over de drie innovaties/technologieën die ze het meest aanspreken. De beste vlog wordt beloond met een mooie prijs.

Inspireren voor techniek

De organisatoren van de Hannover Messe Challenge 2018 willen met deze ‘grootse schoolreis’ de leerlingen inspireren voor een technische opleiding en – na afronding daarvan – een baan in de techniek. Het percentage leerlingen dat in Nederland een studie kiest in de bèta/technische hoek is nog steeds niet voldoende om te voldoen aan de groeiende vraag naar hoogopgeleide technici in Nederland. Niet alleen in de hightech industrie, maar ook in sectoren als de gezondheidszorg, bouw en logistiek. Deze excursie helpt de leerlingen zich te oriënteren op de toekomst.

Deelnemende partijen

Dit jaar wordt de reis voor scholieren naar de Hannover Messe georganiseerd in samenwerking met de verschillende VO-HO netwerken in Nederland. Negen universiteiten en meerdere hogescholen in de respectievelijke regio’s nemen deel. Voor meer informatie over deelnemende instellingen, sponsoren en partners verwijzen we naar HM Challenge 2018.

H. Mulder (Hinke)
Senior Communication Advisor
drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)