HomeNieuwsPeter-Paul Verbeek lid van de KNAW

Peter-Paul Verbeek lid van de KNAW

Prof. Peter-Paul Verbeek, hoogleraar techniekfilosofie aan de Universiteit Twente, is verkozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). KNAW-leden worden voor het leven benoemd, op basis van grote wetenschappelijke verdiensten. Installatie van de nieuwe leden vindt plaats in september.

Lid worden van de KNAW, als genootschap van ruim 500 excellente wetenschappers, is een belangrijk eerbetoon: nieuwe leden worden verkozen op basis van voordrachten binnen en buiten de KNAW. Lid van ‘de Akademie’ word je voor het leven. Peter-Paul Verbeek was eerder lid én voorzitter van De Jonge Akademie van de KNAW, het platform voor jonge topwetenschappers.

Prof.dr.ir. Peter-Paul Verbeek (1970) is hoogleraar techniekfilosofie. Hij houdt zich bezig met vraagstukken rondom technologie die onze moraal en ons menszijn verandert. Verbeek is een veelgevraagd deskundige op het gebied van technologie en ethiek, zo is hij lid van de World Commission on the Ethics of Scientific Knowledge and Technology van UNESCO, bestuurslid van het Rathenau Instituut en lid van de Raad van Toezicht van TNO. Ook is hij onder meer lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Over zijn werk heeft hij verschillende publieksboeken geschreven zoals ‘Op de vleugels van Icarus’ en ‘De grens van de mens’. Verbeek is columnist voor verschillende media, en spreekt ook regelmatig op grote evenementen als LowLands en Zwarte Cross.

Designlab

Peter-Paul Verbeek is een van de grondleggers van DesignLab, onderdeel van de campus van Universiteit Twente. Een platform waar wetenschappers, studenten, bedrijven, overheden en andere organisaties vanuit uiteenlopende disciplines werken aan maatschappelijke vraagstukken. Zijn PhilosophyLab maakt de filosofie onderdeel van design thinking, onder het motto Science2Design4Society.

Trots

Rector Thom Palstra vindt het KNAW-lidmaatschap voor Verbeek een grote eer: “Peter-Paul Verbeek is een van de grote Nederlandse denkers van deze tijd, op het gebied van de rol die technologie speelt in de samenleving. Hij laat zien dat ‘high tech human touch’ niet twee gescheiden werelden zijn; hij laat het belang van hun samenhang zien, vanuit een open houding. Daarmee is hij niet alleen een excellente techniekfilosoof, maar ook een nationaal en internationaal veelgevraagd adviseur. Ik ben er trots op dat we hem in ons midden hebben en dat ook de KNAW zijn kwaliteiten erkent door hem te verkiezen tot lid.”

KNAW-leden van de UT

Andere UT’ers die KNAW-lid zijn: rector Thom Palstra en de UT-hoogleraren Bram Nauta, Detlef Lohse, Andrea Prosperetti, Albert van den Berg, Suzanne Hulscher, Ad Lagendijk en de emeriti Piet Bergveld, David Reinhoudt, Jacques Thomassen, Andries Hoogerwerf, Wim van Swaaij en Leen van Wijngaarden.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692