HomeNieuwsProf. Vooijs Award voor Judith Olde Heuvel

Prof. Vooijs Award voor Judith Olde Heuvel

De zesde Prof. Dr. G.P. Vooijs Award is afgelopen donderdag uitgereikt aan UT-promovendus Judith Olde Heuvel. De uitreiking vond plaats tijdens de Technical Innovations in Medicine Conference, die jaarlijks wordt georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor Technische Geneeskunde.

De prijs wordt uitgereikt voor het beste TG-masteronderzoek op het snijvlak van geneeskunde en techniek met grote klinische relevantie. Dit jaar ging de prijs naar Judith Olde Heuvel, die vorig jaar haar masterthesis getiteld ‘POP-UP MRI - Evaluation of Pelvic Organ Prolapse using Upright MRI’ presenteerde. Momenteel is Judith Olde Heuvel als buitenpromovendus aan de Universiteit Twente verbonden. Zij verricht haar promotieonderzoek bij het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam.

Verzakking van de bekkenbodem

Bekkenbodem prolaps of verzakking is een veelvoorkomende aandoening bij vrouwen boven de veertig. Gemiddelde tot zware klachten kunnen verholpen worden door chirurgie. Helaas verdwijnen bij dertig procent van de vrouwen de klachten niet of onvoldoende. Eén van de mogelijke redenen van dit hoge percentage is de manier waarop nu de diagnose wordt gesteld, door een MRI-scan en lichamelijk onderzoek. Deze worden namelijk in liggende houding uitgevoerd, waarbij het effect van de zwaartekracht wordt gesimuleerd door de patiënt te laten persen.

Olde Heuvel heeft vrouwen in zowel liggende als staande houding onderzocht, zowel voor als na de behandeling. De MRI-scans werden gemaakt met de kantelbare laagveld MRI van de vakgroep Magnetic Detection & Imaging bij de Faculty of Science and Technology van de Universiteit Twente, onder leiding van professor Bennie ten Haken. Uit haar onderzoek blijkt dat er significant minder verzakking wordt gemeten op MRI-beelden bij vrouwen in liggende houding, dan in staande houding. Bij de scans na de operatie blijkt dat veel vrouwen in liggende houding geen prolapse meer lijken te hebben, terwijl deze op de staande scans wel waarneembaar is. Olde Heuvel’s onderzoek heeft er toe geleid dat nu overwogen wordt of MRI en lichamelijk onderzoek in staande houding aan de diagnostische gouden standaard moeten worden toegevoegd.

Over de Prof. Dr. P.G. Vooijs Award

De Prof. Dr. P.G. Vooijs Award is vernoemd naar Peter Vooijs, voormalig medisch directeur van onderzoeksinstituut MIRA en wetenschappelijk directeur van de opleiding Technisch Geneeskunde. Vooijs heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de studie op het snijvlak van geneeskunde en techniek. Technologie is niet meer weg te denken uit de medisch-klinische praktijk, waarbij de vraag naar Technische Geneeskundig-geschoold personeel sterk stijgt.