HomeNieuwsKeuzegids Masters: Universiteit Twente naar plaats twee, acht masters Topopleiding

De Universiteit Twente kan opnieuw mooie cijfers overleggen in de Keuzegids. Eind vorig jaar werd de UT in de editie voor bacheloropleidingen al uitgeroepen tot beste Technische Universiteit van Nederland. In de Keuzegids Masters, die vandaag is gepubliceerd, klimt de UT naar plek twee in de ranking van alle voltijdsuniversiteiten en krijgen acht masteropleidingen het predicaat Topopleiding. De Keuzegids is een benchmark opgesteld door het onafhankelijk adviesbureau Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I.), en vormt een belangrijke informatiebron voor aankomende studenten.

Ranking laat sterke stijging zien

De gemiddelde score van de masteropleidingen aan de Universiteit Twente laat een sterke stijging zien: van 61 punten in 2017 naar 67,5 in 2018. Daarmee is de UT veruit de grootste stijger. Op de ranking van alle voltijdsuniversiteiten staat de Universiteit Twente op de tweede plek, net achter Wageningen Universiteit (68 punten). Ten opzichte van de andere technische universiteiten scoort Twente opmerkelijk goed: Eindhoven en Delft scoren respectievelijk 63,5 en 57,5 punten.

De stijging die de Universiteit Twente in de Keuzegids Master doormaakt, sluit aan bij de ontwikkeling die ook al bij de bacheloropleidingen werd geconstateerd. De UT scoorde daar een derde plaats overall en kreeg in november in de Keuzegids Universiteiten de titel beste ‘Technische Universiteit van Nederland’ mee.

Vijf nieuwe topopleidingen

Voor Geo-information Science & Earth Observation is het de vierde keer op rij dat de opleiding het kwaliteitszegel van de Keuzegids ontvangt. De score bedroeg liefst 92 van de 100 punten. Een uitzonderlijk hoge score voor een opleiding met meer dan 200 studenten, merkte het C.H.O.I. op. Ook Applied Physics (80 punten) en Chemical Engineering (78 punten) werden reeds eerder bekroond met een zegel voor hun kwaliteit. Nieuwkomers met het predicaat Topopleiding zijn Applied Mathematics (84 punten), Industrial Engineering & Management (80), Philosophy of Science & Technology (78), Educational Science & Technology (76) en Methodology and Statistics for the Behavioural, Biomedical and Social Sciences (75).

De opleidingen Sustainable Energy & Technology en Technical Medicine, die vorig jaar nog Topopleiding waren, kwamen ditmaal slechts één punt tekort om hun status als Topopleiding voort te zetten. Beiden eindigden op 74 punten.

Waardering voor faciliteiten en begeleiding

In de beoordeling van de opleidingen komt nadrukkelijk naar voren dat studenten de faciliteiten en begeleiding aan de Universiteit Twente zeer waarderen. De mooie scores werden verheugd ontvangen bij de faculteiten.

Dr. Jan-Willem Polderman, opleidingsdirecteur Applied Mathematics en waarnemend portefeuillehouder onderwijs bij de Faculteit EWI: “We zijn heel blij met deze score. Het laat zien dat de studenten waarderen wat wij doen. Uit de detailscore blijkt dat de studenten veel waardering voor de docenten hebben, andersom hebben wij enorm veel waardering voor de studenten. Zij zijn altijd bereid om ons feedback te geven en actief te helpen met het verder verbeteren van inrichting van de studie, zowel in de bachelor- als in de masteropleiding. In die zin beschouw ik onze studenten en docenten echt als partners in de studie.” Applied Mathematics verbeterde haar score dit jaar met maar liefst zestien punten.

De Faculteit BMS kent liefst vier opleidingen met het predicaat Topopleiding. Industrial Engineering & Management, Philosophy of Science & Technology, Educational Science & Technology en Methodology and Statistics for the Behavioural, Biomedical and Social Sciences. Prof.dr. Ciano Aydin, portefeuillehouder onderwijs bij de faculteit: “Kenmerkend voor deze opleidingen is dat ze in grote mate multidisciplinair, georiënteerd op technologie en internationaal zijn. Daarbij komt dat ze constant bezig zijn zichzelf te verbeteren en in grote mate de studenten daarbij betrekken. Als Topopleiding zijn ze een voorbeeld en inspiratiebron voor ons allemaal. Deze resultaten wijzen uit dat deze topopleidingen de kersen op de taart zijn, maar we willen benadrukken dat de taart niet uit het oog mag worden verloren. Deze geweldige scores zien we als manifestatie van een kwaliteitsbeweging in de gehele faculteit.”

Voor Geo-information Science & Earth Observation ging de score van 82 naar 92 punten, een absolute topscore. Prof.dr. Tom Veldkamp, decaan van de Faculteit ITC: “We zijn verheugd over onze score en de blijvende waardering van studenten. Dit is de vierde keer dat de opleiding is verkozen tot Topopleiding. Tegelijkertijd zitten we niet stil en ontwikkelen we de masteropleiding verder door. Het is voor ons een uitdaging maar ook spannend om een majeure ontwikkeling in het programma door te voeren en tegelijkertijd de waardering van de studenten op peil te houden.”

Ook Applied Physics wist al een aantal keer eerder Topopleiding te worden. Opleidingsdirecteur dr. Stefan Kooij: “Voor het derde jaar op rij een prima waardering op alle fronten. We zijn vooral blij om te zien dat de recente inspanningen om de begeleiding te optimaliseren, met name door intensiever contact tussen studieadviseur en studenten, en daaruit voortvloeiend betrokkenheid van docenten, een effect hebben op de hogere score ten aanzien van dat aspect.” Bij Chemical Engineering is de wens om te blijven verbeteren eveneens prominent aanwezig. “De opleiding zit in een continu proces om de beide tracks van Chemical Engineering verder te verbeteren. De betrokkenheid van studenten en docenten bij dit proces is erg groot. Ik ben verheugd dat dit in de studenttevredenheid terug komt. We zijn nu actief bezig weer een volgende verbeterslag te maken”, stelt opleidingsdirecteur dr.ir. Ben Betlem.

Bezoek de Master Open Dag op 15 maart
L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)