HomeNieuwsInternationale prijs voor virtueel lab Universiteit Twente

Internationale prijs voor virtueel lab Universiteit Twente

Het virtuele Electrical Circuit Lab, dat door Jakob Sikken van de Universiteit Twente is ontwikkeld, wint de 2018 GOLC International Online Laboratory Award in de rubriek gesimuleerde experimenten. De prijs wordt vandaag uitgereikt tijdens een conferentie in Düsseldorf.

In 2012 is, onder leiding van UT-hoogleraar Ton de Jong, het FP7 Go-Lab project gestart dat Europese jongeren van 10 tot 18 jaar oud enthousiast moet maken voor wetenschap en techniek en dat ze tegelijkertijd onderzoeksvaardigheden bij moet brengen. In online leeromgevingen rond een online laboratorium leren de jongeren hoe ze onderzoeksvragen moeten opstellen, experimenten kunnen uitvoeren en conclusies kunnen trekken op basis van de verkregen resultaten. Inmiddels wordt het Go-Lab project voortgezet in de H2020 opvolger Next-Lab en in het H2020 GO-GA project dat als doel heeft het Go-Lab ecosysteem in Afrika te verspreiden.

Op de portal van het Go-Lab project (www.golabz.eu) zijn inmiddels meer dan 500 online labs beschikbaar. Hiermee kunnen leerlingen online experimenten uitvoeren die plaatsvinden in virtuele laboratoria of in echte fysieke laboratoria, maar dan op afstand.

Award

Een van de virtuele labs, dat is ontwikkeld door UT-onderzoeker Jakob Sikken van de vakgroep Instructietechnologie, is nu in de prijzen gevallen. Het ontvangt de 2018 GOLC International Online Laboratory Award in de rubriek gesimuleerde experimenten. Sikken ontwikkelde een digitale omgeving waarin leerlingen zelf op de computer complete elektronische circuits kunnen bouwen en waarmee ze kunnen experimenteren.

De prijs is afkomstig van het Global Online Laboratory Consortium (GOLC) dat tot doel heeft de ontwikkeling en het promoten van online experimentele leeromgevingen.