HomeNieuwsUniversiteit Twente introduceert Hoogleraar 2 met accent op onderwijs

Universiteit Twente introduceert Hoogleraar 2 met accent op onderwijs

De Universiteit Twente heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op het verder versterken van de onderwijskwaliteit. Met de invoering van het Twentse Onderwijsmodel is hieraan al een eerste belangrijke impuls gegeven. Parallel aan de invoering van dit onderwijsmodel ontstond een bredere discussie binnen de UT gemeenschap op welke wijze prestaties door wetenschappers in het onderwijs meer kunnen worden gewaardeerd. Expert op het gebied van onderwijswaardering, Ruth Graham, verbonden aan de Royal Academy of Engineering, heeft hiertoe in 2015 een quick scan bij de UT uitgevoerd. Zij heeft destijds een aantal aanbevelingen gedaan, die voor het College van Promoties aanleiding waren voor de invoering van hoogleraar met accent op onderwijs.

Met de introductie van de UT hoogleraar 2 met accent op onderwijs, worden de doorgroeimogelijkheden voor wetenschappers met onderwijstalent vergroot. Al vanaf dit jaar, 2018, komen wetenschappers die zowel in het onderzoek als in het onderwijs uitstekend presteren in aanmerking om door te groeien naar een functie van hoogleraar 2. Zo kunnen zij die dat willen in de loop van hun wetenschappelijke carrière naast hun onderzoek meer accent gaan leggen op het onderwijs. In de komende jaren worden om en nabij 2 hoogleraren met accent op onderwijs per faculteit benoemd.

Criteria voor Hoogleraar 2 met accent op onderwijs

De invoering van dit type hoogleraar is een unieke stap, er is slechts een handjevol universiteiten in de wereld die op deze manier omgaan met waardering van het onderwijs op academisch niveau. Het carrièrepad dat wetenschappers bij de UT kunnen volgen is gebaseerd op het door Ruth Graham ontwikkelde model voor het bevorderen van onderwijstalent. Het model van Ruth Graham omvat vier niveau’s, variërend van niveau 1 dat gaat over iemand die onderwijs geeft  dat ook echt impact heeft tot en met het het vierde niveau dat vereist om als een internationaal boegbeeld op te kunnen treden.

Het College van Promoties heeft een set van criteria vastgesteld op basis waarvan wetenschappers in de functie van UHD1 kunnen worden gewaardeerd, om in aanmerking te komen voor een functie van hoogleraar 2 met accent op onderwijs. Dit zijn de criteria op niveau 4 uit het “Framework for evaluating and rewarding teaching achievement in an academic environment” van Ruth Graham  (zie figuur 1). Dit model maakt duidelijk wat de logische stappen zijn in de ontwikkeling van onderwijstalent en wordt door de UT gemeenschap als krachtig erkend.

De UT is een onderzoeksuniversiteit en kiest daarmee in de wetenschappelijke loopbaan voor een combinatie van onderzoek en onderwijs. Dat betekent dat een UHD1 binnen de UT met ambitie voor een loopbaan in het onderwijs, de potentie moet hebben om zich te ontwikkelen tot een autoriteit in het onderwijs in het eigen vakgebied, een visie heeft ten aanzien van innovatief onderwijs en curriculum ontwikkeling, nationaal en internationaal hierom bekend is en leiderschap vertoont bij grote onderwijsvernieuwingen.

Carrièrepad voor onderwijstalent

Om er zeker van te zijn dat er een continue stroom van onderwijstalent op de UT aanwezig is en dat er een structuur bestaat waarin er een traject is uitgezet voor personeel met onderwijstalent, zal de UT een carrièrepad voor onderwijstalent  ontwikkelen dat start bij PhD en via docent, UD en UHD  loopt tot aan Hoogleraar 2. Dit carrièrepad met accent op onderwijs wordt momenteel verder uitgewerkt.

Contact: Bertyl Lankhaar (053 489 2210), woordvoerder van het College van Bestuur van de Universiteit Twente.