HomeNieuwsDuurzaam robotisch textiel bij Fair FashionTech

Duurzaam robotisch textiel bij Fair FashionTech

Van hightechrobotvest tot gepersonaliseerde schoen. Tijdens Fair FashionTech op 8 februari in DesignLab University of Twente namen onderzoekers en mode-experts het publiek mee in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van smart textiles en wearable technology. Rode draad van Fair FashionTech: hoe maken we de textielwereld – één van de meest vervuilende industrieën op deze aardbodem – duurzamer? Enkele highlights van het evenement.

“Ik was de laatste in de klas met een smartphone,” bekent Hellen van Rees tot vermaak van de aanwezigen. Toch vervult de Twentse modeontwerpster een spilfunctie in de ontwikkeling van het hightechrobotvest voor postuurcorrectie, samen met onderzoeksters Geke Ludden en Angelika Mader. Onder belangstelling van fashion techies, regionale en landelijke media lanceert het trio tijdens Fair FashionTech hun prototype voor het project ‘Textile Reflexes’, onderdeel van het EU Horizon 2020 project WEARSustain.

DUWTJE

Het idee voor de stof van het robotvest komt van Van Rees’ hand. “Ik maak graag nieuwe stoffen van ongebruikelijke materialen, met duurzaamheid in het achterhoofd.” Zo ontstaat haar idee om van textielafval beweegbare vierkantjes te maken.

Onderzoekster Geke Ludden vertelt dat zij en collega Mader geboeid waren door het materiaal. "Daar kunnen we wat mee, dachten we. De vraag rees hoe je bewegend textiel inzet om tactiele feedback aan de drager van het textiel te geven."

Houdingcorrectie leek het trio een goed idee als eerste case voor een prototype. De basis voor het robotvest was gelegd. Mader en Ludden voegden ontwerpverfijning en hardware toe. Nu zorgen elektronica en een kleine computer in de kleding ervoor dat de bewegende vierkantjes naar elkaar toe kunnen trekken. Het robotvest geeft je letterlijk een duwtje onder in je rug als je houding niet goed is.

Naast het robotvest krijgen ook andere protytypes op het gebied van smart textiles en wearable technology een podium op Fair FashionTech. Zo passeren intelligent denim (Pauline van Dongen), bio-responsieve mode (Kristin Neidlinger), smart athleisure fashion (Marina Toeters, Melissa Bonvie & Margreet de Kok), en slimme schoenen (Troy Nachtigall) de revue.

RELATIE

Na pitches van protypes volgt een paneldiscussie met Hellen van Rees, Valérie Lamontagne en Oscar Tomico. “Duurzaam textiel klinkt als een contradictio in terminis,” opent Lamontage.

De ontwerpster en wetenschapster Lamontagne verwacht dat de oplossing niet ligt in recyclen, maar meer in het veranderen van de consumentenhouding ten opzichte van textiel. “Wie weet dragen we in de toekomst maar één of twee kledingstukken in ons hele leven, omdat het materiaal zo ontworpen is dat voldoet het aan alle behoeften.” Ontwerpster van Rees sluit aan: “Veel mensen kopen tegenwoordig een product waar ze geen relatie mee hebben. Je koopt simpelweg omdat het ‘goedkoop’ is.”

Assistent Professor Industrial Design Tomico verwacht dat het inzetten van meer lokale expertise en lokale producten helpt bij het krijgen van meer binding met textiel.

TOEKOMST

De paneldiscussie roept reacties op bij het publiek. “We praten over hoe de houding van de consument ten opzichte van textiel moet veranderen. Is het niet ook aan de industrie om hun patronen duurzamer te maken?”

Een goede vraag, merkt Lamontagne op. ‘Eén van de mooiste recente ontwikkelingen vind ik dat de industrie al verandert. Praat je nu met industrie-experts over wearable technology, dan denken ze niet meer dat je gek bent,” lacht ze. “Men is geïnteresseerd. Dat biedt mooie vooruitzichten voor de toekomst.”

Fair FashionTech was een initiatief van onderzoeksters Geke Ludden en Angelika Mader (Universiteit Twente) en modeontwerpster Hellen van Rees, gefaciliteerd door DesignLab University of Twente.

Foto's: Gerieke ter Denge-Pluimers, DesignLab University of Twente