HomeNieuwsEuregio scholierenseminar

Euregio scholierenseminar

Op 15 en 16 februari 2018 komen er 120 Nederlandse en Duitse scholieren naar de UT voor een twee daagse seminar. A.s. donderdag en vrijdag vindt namelijk de tweede editie van het Euregio Scholierenseminar plaats op de Universiteit Twente, georganiseerd door Pre-U in samenwerking met waterschap Vechtstromen. Het grensoverschrijdende thema waar de Nederlandse en Duitse leerlingen over zullen leren en discussiëren is dit jaar ‘Klimaat, waterbeheer en technologie’.

Doel van het Scholierenseminar is om de scholieren van gedachten te laten wisselen over actuele thema's, die spelen in Europa en de grensregio's. Zo wordt bijgedragen aan de grensoverschrijdende contacten en wordt geïnvesteerd in de toekomst van de samenwerking in het grensgebied.

Programma

120 leerlingen, van 7 middelbare scholen uit Nederland en Duitsland, komen bijeen op het tweedaagse, Engelstalige seminar en volgen een inspirerend programma. De eerste dag wordt geopend met een videoboodschap van staatssecretaris Raymond Knops (Grensoverschrijdende samenwerking), waarna de leerlingen een keynote lezing volgen van KNMI hoofddirecteur Gerard van der Steenhoven.

Daarna brengt de hele groep een bezoek aan het Kristalbad, het waterbergings- en waterzuiveringsgebied op de grens van Enschede en Hengelo. Daar zullen zij een puzzeltocht oplossen met klimaat en water gerelateerde vragen. De dag wordt afgesloten met een casus waar de scholieren onderzoeken wat de belangrijkste gevolgen zijn van klimaatverandering op onze natuur, economie, politiek en samenleving, en de ontwikkeling van techniek. Dit zullen zij presenteren aan Onno van Veldhuizen (burgemeester van Enschede), Stefan Kuks (Watergraaf van Vechtstromen) en Geert DeWulf (Decaan op de Universiteit Twente).

Tijdens de tweede dag krijgen de leerlingen een lezing van UT-onderzoeker Lara Wöhler op gebied van ‘Waterfoodprint’ en volgen ze expertworkshops in één van de drie thema’s:

• Water resources & geo-information technology
  • International water policy & governance
  • Membrane technology & water purification

De leerlingen wisselen hun zojuist opgedane expertise uit en moeten daarbij letterlijk en figuurlijk over landsgrenzen van mogelijke samenwerking heen kijken. Tot slot bereiden ze het slotdebat voor waar definitieve conclusies worden gepresenteerd vanuit de drie invalshoeken.

Scholen uit grensregio

De Duitse en Nederlandse scholen die een delegatie leerlingen sturen naar het Scholierenseminar 2018 zijn: Alexander-Hegius-Gymnasium (Ahaus), Gymnasium Georgianum (Vreden), Het Stedelijk Lyceum Zuid (Enschede), Staring College (Lochem), Mariengymnasium  (Bocholt), Werner-von-Siemens-Gymnasium (Gronau), OSG Bataafs Lyceum (Hengelo).

Sponsors en organisatie

Het Euregio Scholierenseminar 2018 wordt mogelijk gemaakt door het INTERREG-programma Deutschland-Nederland, medegefinancierd door de Europese Unie. Het Euregio Scholierenseminar staat onder auspiciën van het Nederlands-Duits Forum. Verdere bijdragen komen van het Ministerium für Schule und Bildung en de Staatskanzlei van de Duitse deelstaat Nordrhen-Westfalen, en de provincies Overijssel en Gelderland. De organisatie ligt in handen van Pre-U van de Universiteit Twente in samenwerking met waterschap Vechstromen.

Meer informatie

Voor meer informatie, kijk op de website of neem contact op via Pieter Boerman, directeur Pre-U – Universiteit Twente. Tel: +31534894579, e-mail: pieter.boerman@utwente.nl.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)