HomeNieuwsDerek Jan Fikkers benoemd als nieuwe directeur strategie & beleid

Derek Jan Fikkers benoemd als nieuwe directeur strategie & beleid

Het College van Bestuur heeft Derek Jan Fikkers benoemd als directeur Strategie & Beleid (S&B) van de Universiteit Twente. Zijn benoeming gaat in per 1 maart 2019.

Derek Jan Fikkers promoveerde in 2008 aan de Universiteit Twente op het gebied van regionaal innovatiebeleid. Na zijn promotie startte hij bij PwC Advisory N.V. als expert op het gebied van onderzoeksbeleid en valorisatie.

Momenteel is Derek Jan partner en adjunct-directeur van Technopolis Group te Amsterdam, dat zich richt op het gebied van hoger onderwijs- en onderzoeksbeleid en actief is in ruim 50 landen. Vanuit deze positie coördineert hij momenteel strategische projecten op het gebied van open science, internationalisering in het hoger onderwijs, en IP-beleid. Ook is hij lid van de Management Board van de INCO Service Facility, dat voor de Europese Commissie een groot deel van de internationale R&D-relaties met niet-EU landen onderhoudt.

De nieuwe directeur S&B zal zich samen met het team S&B richten op het signaleren van strategische ontwikkelingen die veelbelovend kunnen zijn voor de UT, zodat de afdeling deze vervolgens samen met de faculteiten en onderzoeksinstituten kan vertalen in nieuwe mogelijkheden. S&B zal zich verder ontwikkelen tot een ondernemende dienst met een sterke externe gerichtheid op de wereld buiten de universiteit en daarbij zowel het College van Bestuur als de faculteitsbesturen en onderzoeksinstituten ondersteunen op het gebied van onderwijs, onderzoek en valorisatie.

Derek Jan Fikkers zelf over zijn benoeming: “De UT is niet een gewone universiteit. De campuscultuur, de focus op ondernemerschap, en de combinatie bèta-gamma zijn allemaal unieke eigenschappen die gelukkig zijn gebleven sinds ik 10 jaar geleden vertrok. Maar we weten ook dat er de komende tien jaar erg veel gaat veranderen in de wereld van de universiteiten. Er zullen bedreigingen, maar ook mooie kansen zijn voor de UT. Ik kijk ernaar uit om samen met het S&B-team de UT hier zo goed mogelijk op voor te bereiden.”

Van der Chijs over de benoeming van Derek Jan Fikkers: “Derek Jan was unaniem de beoogd kandidaat voor deze functie. Hij heeft ruime kennis van het internationale universitaire landschap, beschikt over een wijd netwerk in de kennisintensieve sector en is een stevige, op samenwerking gerichte persoonlijkheid. We verwachten dat hij goed zichtbaar zal zijn in de universiteit en sturend zal bijdragen bij het faciliteren van een nieuw strategische koers voor de universiteit. We zien in Derek Jan een teamspeler die gericht is op het verder versterken van de rol van de afdeling Strategie en beleid.”

Het College ziet uit naar de samenwerking met Derek Jan Fikkers en wenst hem veel succes in zijn nieuwe rol.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)