HomeNieuwsERC Consolidator Grant voor Tibor Kudernac

ERC Consolidator Grant voor Tibor Kudernac

UT-onderzoeker Tibor Kudernac verkeert in het selecte gezelschap van 291 topwetenschappers die een ERC Consolidator Grant hebben toegekend gekregen. De European Research Councils heeft dat gistermiddag bekend gemaakt. De beurzen, met een bedrag van (afgerond) twee miljoen euro per beurs, maken onderdeel uit van het Horizon 2020-programma van de Europese Unie.

Zijn onderzoeksproject getiteld MechanoTubes; Supramolecular machineries with life-like mechanical functions richt zich op het ontwikkelen van chemo-mechanische transductiestrategieën waardoor dynamische moleculen een aantal specifieke taken kunnen uitvoeren, b.v. door sterke richtkrachten te genereren op nanoschaal en door vormveranderende microscopische opstellingen.

Microtubuli

In zijn aanpak wordt Tibor Kudernac geïnsprirerd door de operiationele principes van microtubuli. Daarbij worden moleculaire schakelaars opgenomen in supramoleculaire buizen en wordt gecontroleerde groei en scheiding van de buizen mogelijk gemaakt met behulp van licht als energiebron.

Tibor Kudernac: "Dit project gaat in op een algemeen probleem in de nanowetenschap: het gebruik kunnen maken van mechanische krachten geproduceerd door moleculaire schakelingen of machines in een vloeistofomgeving, op de lengteschaal tussen kleine moleculen en gecondenseerde macro (micro) materie. Dat moet de basis leggen voor supramoleculaire machines op nanoschaal."

Over Tibor Kudernac

Tibor Kudernac behaalde zijn doctorstitel in 2007 onder de begeleiding van Prof. Ben L. Feringa en Prof. Bart J. van Wees aan de Rijksuniversiteit Groningen, met zijn thesis over “Light-controlled conductance using molecular switches”. Tibor trad daarna toe tot de vakgroep van Prof. S. De Feyter (KU Leuven) om onderzoek te doen naar de moleculaire zelfassemblage in vloeibare en vaste staat, in samenwerking met Prof. Klaus Müllen (Max Planck Institute for Polymer Research) en Prof. Sigurd Höger (University of Bonn). In 2009 keerde hij terug in Groningen om samen met Prof. Feringa te werken aan de ontwikkeling van zelfvoortstuwende moleculen. Een jaar later maakte hij voor een korte periode onderdeel uit van de vakgroep van Prof. Karl-Heinz Ernst van EMPA (ETH-Domain, Zwitserland). In april 2011 maakte hij de overstap naar de Molecular Nanofabrication vakgroep van Prof. Jurriaan Huskens binnen het MESA+ instituut voor Nanotechnologie van de Universiteit Twente. Daar werd hij in 2013 aangesteld als tenure tracker binnen de vakgroep Molecular Nanofabrication van de faculteit TNW (MESA+). In 2009 ontving Tibor een VENI subsidie, in 2017 een ECHO Subsidie van NWO en nu dus in 2018 een ERC Consolidator Grant.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)