HomeNieuwsToo good to go: minder verspilling overgebleven eten

Too good to go: minder verspilling overgebleven eten Overtollig voedsel goedkoop aangeboden via app

Voor een prikkie eten kopen dat anders weggegooid zou worden? Binnenkort kan dat bij de Appèl-kantines op de campus van de UT. In samenwerking met Too Good To Go wordt voedselverspilling door winkels, bakkerijen, restaurants en traiteurs bestreden door te helpen overtollig voedsel via een app te verkopen. Appèl is de eerste cateraar in Nederland die zich aansluit.

Appèl start op 26 november met de app van Too Good To Go op de Universiteit Twente, allereerst in gebouw Waaier. Daarna wordt dit concept ook beschikbaar gemaakt op andere campuslocaties. Alle studenten en medewerkers van de universiteit kunnen straks via de To Good To Go-app tegen flinke kortingen eten bestellen, dat anders weggegooid zou worden. Dat is goed voor de portemonnee en het milieu.

Magic Box

Ondanks het ‘No waste, fresh taste’-principe van de cateraar, waarbij niet teveel eten vooraf wordt klaargemaakt, maar direct op aanvraag, blijven nog steeds maaltijden of producten over aan het einde van de dag. Ellen Janssen, manager marketing, communicatie en innovatie van Appèl: “Met de app van Too Good To Go dragen we actief bij aan het voorkomen van voedselverspilling. Van het overtollige eten maken we uiteindelijk een Magic Box.”

Altijd een verrassing

Wat er in de Magic Box zit, is afhankelijk van wat er die dag overblijft. Iedere bestelling is daarom een verrassing. Wel krijg je sowieso lekker eten: broodjes, baguettes, groenten, salades, juices, couscous, sushi of een compleet menu. “Voor ons is dit een volgende stap in het verduurzamen van ons aanbod. Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk locaties laten aansluiten op de app voor de grootste impact”, aldus Ellen Janssen. Dankzij Too Good To Go zijn in Europa al miljoenen maaltijden gered. Via de gratis te downloaden app zien gebruikers automatisch de locatie die het dichtst in de buurt.