HomeNieuwsJennifer Herek nieuwe decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen

Jennifer Herek nieuwe decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen

Prof.dr. Jennifer Herek is door het College van Bestuur benoemd als decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen bij de Universiteit Twente. Per 1 januari 2019 volgt zij Hans Hilgenkamp op, die deze positie sinds februari 2014 heeft bekleed. De benoeming geldt voor een periode van vier jaar.

Jennifer Herek is momenteel Dean van het University College Twente (UCT), dat zij vanaf het begin mede heeft opgericht en waarvoor zij de afgelopen jaren als het boegbeeld fungeerde voor het ATLAS-programma. Tevens is Jennifer Herek dean van de honours-programma’s op de UT en hoogleraar in de Optical Sciences Group bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

Professor Herek promoveerde als scheikundige in 1996 bij het befaamde California Institute of Technology in de Verenigde Staten. Na haar promotie vertrok Herek naar Lund University in Zweden, om daar tot 2002 haar wetenschappelijk carrière bij het scheikunde departement te vervolgen. Vanaf 2002 werkte Jennifer Herek bij het AMOLF te Amsterdam, waar ze leiding gaf aan de groep “Biomolecular Control” en werkte aan haar onderzoeksprogramma in ‘Ultrasnelle laserspectroscopie en coherente besturing.' In 2006 werd Herek benoemd tot hoogleraar en leerstoelhouder van de Optical Sciences Group bij de Universiteit Twente. Deze positie combineert ze sinds 2012 met de rol van Dean van het University College Twente en sinds 2017 eveneens met de rol van Honours Dean. Deze beide rollen worden voor het komend half jaar tijdelijk waargenomen door respectievelijk Tom Veldkamp,  decaan ITC en Joost Kok, decaan EWI.

Naast haar huidige functies, bekleedt Jennifer Herek diverse nevenfuncties en is zij actief lid van onder andere de Stichting Physica, NWO Platform Academische Natuurkunde, NWO Natuurkunde/v commissie, en het European Consortium of Liberal Arts & Science. Herek maakt deel uit van diverse panels en treedt op als expert reviewer, voor onder andere NWO Vernieuwingsimpuls en ERC grants.

Binnen de UT is Jennifer op vele vlakken actief. Zo is zij lid van het Female Faculty Network, mede-oprichter van de Jonge Akademie van de UT (JA@UT) en lid van het DesignLab Research Fellows. Ze levert met haar ervaring en kennis een belangrijke bijdrage aan de onderwijsinnovaties en aan de totstandkoming van de kwaliteitsafspraken in het onderwijs van de UT. Momenteel is zij ook nog lid van de Raad van Toezicht van de Student Union.

Jennifer Herek over haar benoeming: “Ik ben vereerd dat ik de mogelijkheid krijg om decaan van de faculteit voor Technische Natuurwetenschappen te zijn. Het is een voorrecht om in deze positie in te stappen in een periode waarin ons onderzoek floreert, het onderwijs sterk is en de nieuwe organisatiestructuur is ingezet. Door mijn ervaring met het ontwikkelen en leiden van interfacultaire initiatieven zoals het University College en de Honours-programma’s zal ik als decaan voor de faculteit nieuwe perspectieven meebrengen en de interacties  bevorderen binnen de UT en daarbuiten."

Het College van Bestuur van de Universiteit Twente is verheugd met de benoeming van Jennifer Herek. “Jennifer Herek is een gerespecteerd en succesvol wetenschapper. Ze heeft sterke persoonlijke competenties, een inclusieve visie die zich richt op samenwerken met vertrouwen als basis en ze heeft een duidelijk visie op bijvoorbeeld talentmanagement. Jennifer geeft energie, brengt creativiteit en verrast. We zien in Jennifer een teamspeler die ook op UT niveau diversiteit in denken en doen zal inbrengen,” aldus Thom Palstra.

Het College ziet uit naar de samenwerking met Jennifer Herek en wenst haar veel succes in haar nieuwe rol.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)