HomeNieuwsSpace Apps Challenge: "Jouw oplossing is misschien wel de eerste stap in het oplossen van het probleem"

Space Apps Challenge: "Jouw oplossing is misschien wel de eerste stap in het oplossen van het probleem" Space Society Twente gastheer voor NASA Space Apps Challenge

Aanstaande zaterdag en zondag is de campus van de Universiteit Twente gastheer voor de NASA Space Apps Challenge. Space Society Twente, de studentenvereniging die zich richt op alles wat met ruimte en ruimtevaart te maken heeft, heeft de organisatie van de Nederlandse editie van het event voor haar rekening genomen. Sebastiaan den Boer van Space Society Twente geeft zijn kijk op het event.

De naam doet vermoeden dat jullie in die 48 uur apps gaan bouwen of bedenken?

Sebastiaan: "De gedachte achter NASA's Space Apps Challenge is dat iedereen mee kan werken om oplossingen te vinden voor uitdagingen in de ruimtevaartindustrie, ongeacht achtergrond of technische kennis. Het is dus absoluut niet zo dat er exclusief apps worden gebouwd tijdens dit evenement. In tegendeel, het ontwerpen van een creatieve en gepaste oplossing voor een probleem vinden wij veel belangrijker. Natuurlijk verwachten wij dat veel teams een applicatie zullen gaan bouwen, maar uiteindelijk wegen ook het businessplan, wetenschappelijke bijdrage en haalbaarheid mee in het jury oordeel.

Daarom nodigen wij iedereen met een interesse in NASA's activiteiten uit om deel te nemen aan dit evenement."

Waar richt de challenge zich op?

"Het thema van Space Apps Challenge 2018 is "Earth and Space". Hoewel dit thema niet per definitie een specifieke focus geeft aan het evenement, geeft het teams wel meer ruimte om hun producten te ontwerpen. Immers, het aanbod van uitdagingen is breder dan anders.

We hopen dat teams ons zullen verrassen met serious games, robots en andere innovatieve technieken die mogelijk kunnen worden toegepast in de ruimtevaart.

Sebastiaan den Boer, Space Society Twente

We zien echter wel dat de inzet van NASA Open Data voor een aantal van de aangeboden challenges een oplossing kan bieden. We verwachten dan ook dat een substantieel deel van de teams hiervan gebruik zal willen maken. Anderzijds hopen wij ook dat teams ons zullen verrassen met serious games, robots en andere innovatieve technieken die mogelijk kunnen worden toegepast in de ruimtevaart."

Wat gaat er met de uitkomsten gebeuren?

"Deelnemende teams zullen hun oplossing mogen voordragen aan een jury van experts op het gebied van business development, mobile application development en aardobservatie. Deze jury mag twee teams selecteren die verder gaan naar de volgende (internationale) ronde.

De teams zullen vervolgens hun ideeën in een video moeten vastleggen, waarna deze wordt beoordeeld door NASA. De prijs voor de uiteindelijke winnaar is een volledig verzorgde reis naar Kennedy Space Center in de Verenigde Staten. Daarnaast zijn er ook nog lokale prijzen te verkrijgen in Enschede.

Bovendien zijn we met Novel-T in gesprek om te kijken op welke manier wij gezamenlijk teams kunnen ondersteunen in het verder ontwikkelen van hun Space Apps-project. Denk hierbij aan de doorontwikkeling naar een werkelijk product of het opzetten van een startup."

HOE GROOT IS HET EVENT?

"Het evenement wordt wereldwijd op meer dan 200 locaties tegelijkertijd gehouden. In Nederland is Enschede dit jaar de enige Space Apps-locatie, met een capaciteit van 50 personen. Vanuit de organisatie geven wij echter meer om de kwaliteit van de uitkomsten dan om de hoeveelheid deelnemers, aangezien dat de meeste waarde biedt voor de deelnemende teams."

Waarom is het leuk deel te nemen?

"Of je nu houdt van uitgaan met vrienden, jezelf intuïtief of professioneel wilt uitdagen, Space Apps Challenge is geschikt voor iedereen die een impact op de wereld wil maken. Of jouw oplossing nu een revolutionair interplanetair transportsysteem voorstelt, of een betere methode vindt om met ruimtepuin om te gaan, jouw oplossing is misschien wel de eerste stap in het oplossen van het probleem.

Bovendien zijn enkele van de mentoren en juryleden aanwezig tijdens Space Apps Enschede begonnen met hun carrière in de ruimtevaartindustrie na deelname aan vergelijkbare wedstrijden. Als je op zoek bent om je carrière in de ruimtevaartindustrie te kickstarten, is het zeker aangeraden om deel te nemen aan Space Apps Enschede of lid te worden van Space Society Twente."

Ook deelnemen aan de NASA Space Apps Challenge?
Meer info en aanmelden

Foto in de header: Astronauten van Expeditie 50 van het International Space Station legden dit beeld van de aarde vast in 2017. Credits: NASA.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)