HomeNieuws'Campusarchitect' Jan Hoogstad overleden

'Campusarchitect' Jan Hoogstad overleden

Op 3 oktober is architect Jan Hoogstad overleden, op 88-jarige leeftijd. Hij gaf vorm aan de UT-campus zoals we die vandaag kennen. Ook ontwierp zijn bureau Ector Hoogstad Architechten gebouwen als Carré en NanoLab.

In de jaren 90 van de vorige eeuw kreeg Jan Hoogstad het verzoek om een Masterplan te ontwikkelen voor de campus. Zijn ideeën weken af van de oorspronkelijke opzet, waarin de gebouwen zo veel mogelijk verspreid waren over het parkachtige terrein. Hoogstad wilde juist ‘verdichting’ en verstedelijking: concentratie van gebouwen, om de rest van het park met rust te laten én om ontmoetingen van mensen te stimuleren. Het O&O-plein is daarvan het bekendste voorbeeld, waaromheen de gebouwen voor onderwijs en onderzoek zijn gegroepeerd. De Boulevard, ruwweg van Vrijhof naar Sportcentrum, brengt woon- en leeffuncties samen. Het liefst had Hoogstad de concentratie nog verder willen doorvoeren, maar hij had ook met de realiteit van bestaande gebouwen te maken. Ook de grote brand op de campus, in 2002, had wijzigingen in zijn plannen tot gevolg.

Jan Hoogstad ontwierp in Enschede het Wilminktheater en talloze andere bekende gebouwen zoals het Ministerie van VROM. Tot op de dag van vandaag draagt de campus van de Universiteit Twente duidelijk zijn signatuur, met in het oog springende gebouwen en een herkenbare structuur.

De Universiteit Twente is hem dankbaar voor zijn jarenlange inzet voor de campus, en wenst zijn naasten veel sterkte toe bij het dragen van dit verlies.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692