HomeNieuwsDavid Reinhoudt benoemd tot erelid KNCV

David Reinhoudt benoemd tot erelid KNCV

Prof. dr. Ir. David Reinhoudt is door de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) tijdens de jaarlijkse Avond van de Chemie benoemd tot erelid van de vereniging. Reinhoudt is voormalig hoogleraar Supramoleculaire Chemie en Technologie aan de Universiteit Twente en was tot 2007 directeur van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie.

Grote verdiensten

De KNCV benoemt hem tot erelid vanwege zijn grote verdiensten op het gebied van supramoleculaire chemie. Reinhoudt vormt samen met prof. Ben Feringa, prof. Roeland Nolte en prof. Bert Meijer, die ook tot erelid werd benoemd, het zogenoemde Nederlands Gouden Kwartet op dit gebied. Het viertal heeft een prominente rol gespeeld bij de ontwikkeling van deze chemische discipline, waarmee ze Nederland internationaal op de kaart hebben gezet.

Reinhoudt leverde een instrumentele bijdrage aan de wetenschappelijke gemeenschap door chemie te koppelen aan nanotechnologie, door objecten ter grootte van een nanometer te construeren volgens de zogenaamde 'bottom-up benadering'. Hij en zijn groep waren een van de eersten die dergelijke structuren maakten door de verschillende componenten samen te brengen door supramoleculaire interacties.

De KNCV roemt ook zijn bijdrage aan de toekomst van het vakgebied. Zijn toekomstvisie was het uitgangspunt voor het NanoNed-programma, dat een ongekende impact had op de Nederlandse chemische gemeenschap en waar hij als voorzitter een voortrekkersrol in het nanotechnologie-onderzoek in Nederland vervulde.

Toppositie

Reinhoudt trad in 1975 toe tot de Universiteit Twente. Hij verwierf met zijn onderzoeksgroep een internationale toppositie en was geruime tijd de meest geciteerde chemicus van Nederland. Van 1999 tot 2007 was hij wetenschappelijk directeur van het MESA+ instituut. In dat jaar ging hij met emeritaat, maar ook daarna bleef hij nog lang actief aan de universiteit.

Foto: Nils van Houts

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment