HomeNieuwsZeven vrouwelijke UT-wetenschappers in Viva 400

Zeven vrouwelijke UT-wetenschappers in Viva 400 breng je stem uit

Zeven vrouwelijke wetenschappers van de Universiteit Twente zijn genomineerd voor de Viva 400.

Dit is een jaarlijkse lijst met 400 succesvolle en inspirerende vrouwen van tijdschrift Viva. Alle vrouwen zijn verdeeld over zes categorieën. In de categorie ‘knappe koppen’ zijn de volgende zeven vrouwelijke UT-wetenschappers genomineerd: dr.ir. Nienke Bosschaart, dr. Derya Demirtas, prof. dr. Vanessa Evers, dr. ir. Geke Ludden, dr. Stéphanie Gauttier, dr.ir. Wieteke Willemen en promovenda Leonie Zeune.

Stemmen

Stemmen op de UT wetenschappers kan op de website van Viva magazine. Per categorie kun je één stem uitbrengen op de vrouw die jij het meest succesvol, gepassioneerd of inspirerend vindt. Dit kun je doen door in te loggen met je Facebook-, LinkedIn- of Viva-account. Wie de meeste stemmen verzamelt, belandt in de top 5. Een jury kiest uit die top 5 de winnaar per categorie. Je kunt van 2 oktober tot 6 november stemmen. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het Viva 400 event op 15 november 2018.

Dr. ir. Nienke Bosschaart

Nienke Bosschaart zet hightech optische technieken in voor het verbeteren van de moeder-kind zorg. Voor te vroeg geboren baby’s ontwikkelt Nienke een methode om zonder prikken bloed te analyseren. Daarnaast zet Nienke sinds kort haar optische technieken ook in voor onderzoek naar moedermelk, lactatie, en het ondersteunen van moeders die borstvoeding geven.

Dr. Derya Demirtas

Derya Demirtas, winnares van de prijs voor de Amerikaanse Hartstichting voor jonge onderzoekers, is expert in optimalisatie en data-analyse binnen de gezondheidszorg. Door de locaties van automatische externe defibrillators (AEDs) te optimaliseren, vergroot haar onderzoek de overlevingskans van mensen met een hartstilstand. Haar wiskundige modellen analyseren het risico op hartstilstanden per regio en bieden optimale locaties voor de plaatsing van AEDs op openbare plekken. Derya heeft deze modellen toegepast in zowel Toronto (Canada) als Noord-Holland en Twente.

Prof. dr. Vanessa Evers

Vanessa Evers is coördinator van het EU project DE_ENIGMA. Het project betreft het maken van een sociale robot die autistische kinderen kan helpen om te leren emoties en sociale situaties te herkennen. Dit project is door de EU als 'Excellent' bestempeld en als voorbeeld gebruikt om ten toon te stellen aan alle staatshoofden van Europa. Vanessa en de onderzoekers van HMI ontwikkelen systemen die door sociale intelligente makkelijker en leuker te gebruiken zijn. Het afgelopen jaar zijn onder andere een robot die samen met anderen kan opruimen ontwikkeld en is een robot langdurig door kinderen gebruikt in een klaslokaal.

Dr. Stéphanie Gauttier

Stéphanie Gauttier ontving een individuele Marie Curie-beurs voor het bestuderen van de relatie tussen ethiek en de acceptatie van technologie. Dit project maakt deel uit van Stéphanies visie voor het inspireren van verantwoorde mensverbetering en innovatie en is bedoeld als basis voor beleidsvorming met betrekking tot mensverbetering op het werk. Stéphanie is actief betrokken bij initiatieven die kinderen bewust maken van ethische kwesties op het gebied van mensverbetering en leerlingen stimuleren te kiezen voor een wetenschappelijke carrière door interventie in de klas.

Dr. ir. Geke Ludden

Geke Ludden ontwikkelde samen met andere onderzoekers en een mode- en textielontwerper een robotisch vest dat mensen helpt bij het aannemen van een goede houding. Het vest geeft je letterlijk een duwtje in de rug als je krom zit en laat hiermee een nieuwe manier van feedback zien die directer werkt dan de nu gebruikelijke grafieken of getallen op een scherm. Het vest werd door KIJK Magazine genomineerd in de Beste Tech-Idee 2018 wedstrijd. Het systeem wordt nu toegepast in de ontwikkeling van een ‘ademhalingstrainer’ voor kinderen met astma.

Dr. ir. Wieteke Willemen

Wieteke Willemen werd als enige Nederlandse geselecteerd om een deel van de wereldwijde studie te leiden over ‘hoe, waar en waarom natuur bijdraagt aan ons welzijn’. Ze werkte drie jaar lang samen met experts uit 50 landen. De bevindingen dat achteruitgang van natuur en uitputting van bodems ons jaarlijks 10% van de economie kost, tot migratie van 700 miljoen mensen kan leiden en nu al 3,2 miljard mensen negatief beïnvloed, werden wijd opgepikt door de internationale media, en belangrijker, het rapport werd dit jaar door 130 landen goedgekeurd om als basis voor milieubeleid te gaan dienen.

Promovenda Leonie Zeune

Leonie Zeune heeft een toolbox ontwikkeld voor het vaststellen van tumorcellen in het bloed van kankerpatiënten. De toolbox wordt gratis ter beschikking gesteld aan alle onderzoeksgroepen die op dit gebied werkzaam zijn, zodat de celanalyse binnen het onderzoeksgebied wordt gestandaardiseerd, veel minder tijdrovend is en daarnaast ook niet meer subjectief is. Leonie maakte voor het ontwikkelen voor deze toolbox gebruik van geavanceerde wiskundige modellen voor de detectie van cellen en van ‘deep learning’- methodes om de cellen te classificeren. De toolbox wordt al door verschillende onderzoeksgroepen in heel Europa gebruikt. Dat geldt in het bijzonder voor de leden van het EU-project Cancer-ID, waar het project van Leonie deel uitmaakt.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)