HomeNieuwsTiende editie lerarenconferentie Twents Meesterschap: onderwijs in ontwikkeling

Tiende editie lerarenconferentie Twents Meesterschap: onderwijs in ontwikkeling

'Het onderwijs is altijd in ontwikkeling, maar wat je als docent dan moet dat blijft toch wel een ding'. Met die woorden opende theatermaker en dagvoorzitter Bart Peeters Weem op woensdag 24 januari in een openingslied de tiende editie van Twents Meesterschap, de conferentie van de Universiteit Twente voor docenten in het voortgezet onderwijs. Aan de hand van het thema 'Show me the evidence: bewezen onderwijspraktijken' konden de meer dan honderd deelnemers kennis maken met nieuwe en inspirerende manieren om les te geven.

Nieuwe kennis

Moet het onderwijs zich aanpassen, nu ieder kind een smartphone en een tablet heeft? Hoe zorg je dat leerlingen zelf actief nieuwe kennis op gaan doen? En hoe toets je de behandelde stof op een goede manier? In twee keynote speeches en zestien workshops kwamen deze en andere vragen aan bod. Hoogleraar instructietechnologie Ton de Jong vertelde in de eerste keynote speech bijvoorbeeld over onderzoekend leren met online laboratoria. Dat is een relatief nieuwe werkvorm die kan bijdragen aan betere conceptuele kennis van leerlingen. 'Op deze manier actief leren verhoogt de prestaties. Maar alleen wanneer er goede ondersteuning wordt geboden door de docent, en het wordt afgewisseld met andere vormen van leren'.

Connectie

Twents Meesterschap is ook een ontmoeting tussen wetenschappers en de docenten die dagelijks voor de klas staan. De connectie tussen deze groepen is cruciaal, zo vertelde UT-professor Susan McKenney. Zij lanceerde samen met rector Thom Palstra officieel de nieuwe website van Pro-U. Dat is een samenwerkingverband tussen vakgroep voor docentontwikkeling ELAN en Pre-U, het pre-universiteitsprogramma van de UT. Via Pro-U kunnen docenten en andere betrokkenen bij het onderwijs allerlei nascholingsactiviteiten volgen. McKenney: 'Het aanbod stellen we vast aan de hand van de behoeftes uit de praktijk, en tegelijkertijd altijd op basis van het wetenschappelijk onderzoek dat wij hier doen'.

Veranderen

Het onderwijs zal zich blijven veranderen, voor docenten een permanente uitdaging. Samenwerking tussen de wetenschap en de praktijk blijft nodig, zodat nieuwe initiatieven op basis van wetenschappelijk bewijs beoordeeld kunnen worden. Want, zo zei onderwijsvernieuwer Pedro de Bruyckere, de tweede keynote spreker: 'niet alles werkt, en bijna niets werkt altijd.'

Impressie

Nieuwsgierig naar een impressie van Twents Meesterschap? Bekijk hier meer foto's van de conferentie.

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment