HomeNieuwsJarige Prinses Margriet geëerd met Prinses Margriet leerstoel

Jarige Prinses Margriet geëerd met Prinses Margriet leerstoel

Nieuwe leerstoel richt zich op vergroten weerbaarheid tegen natuurrampen en klimaatverandering.

Het Rode Kruis en de Universiteit Twente hebben de 75e verjaardag van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet der Nederlanden een leerstoel gerealiseerd die haar naam draagt. Deze ‘Prinses Margriet-leerstoel’ wordt aan de faculteit Geo-informatiewetenschappen en aardobservatie (ITC) van de Universiteit Twente ingesteld en heeft als onderwerp ‘Spatial Resilience for Disaster Risk Reduction’. De voorzitter van het Rode Kruis, Inge Brakman, kondigde de leerstoel mede namens de universiteit aan tijdens een dansvoorstelling van Introdans die ter ere van de 75e verjaardag van de Prinses werd gegeven. Prinses Margriet is sinds 1966 verbonden aan het Rode Kruis en nu erevoorzitter van de hulporganisatie.

De benoemingsprocedure om een hoogleraar te verbinden aan de Prinses Margriet-leerstoel wordt binnenkort opgestart. Het doel van de bijzondere leerstoel is om kennis over natuurrampen en klimaatverandering beter in te zetten voor rampenpreventie, en om de impact van humanitaire hulp op het gebied van rampenpreventie te meten en te verbeteren. De uitkomsten van het onderzoek kunnen direct worden toegepast op het werk van het Rode Kruis, dat steeds meer doet aan het vergroten van weerbaarheid van mensen tegen natuurgeweld.

De Prinses Margriet leerstoel wordt ingesteld bij de faculteit Geo-informatiewetenschappen en aardobservatie (ITC) van de Universiteit Twente en sluit goed aan op het werkgebied van de andere leerstoelen die de Universiteit al heeft op het gebied van natuurrampen, risico’s en preventie. De kennis kan onderling goed worden uitgewisseld. Het Rode Kruis zal deze kennis meenemen en direct toepassen in zijn humanitaire werk. Tegelijkertijd zal de leerstoel profiteren van kennis uit de praktijk van het Rode Kruis, bijvoorbeeld over hoe mensen zich kunnen voorbereiden op extreem weer, en over innovatieve methoden om lokale data over kwetsbaarheid voor rampen te verzamelen.

330 miljard dollar schade

Jaarlijks vinden wereldwijd veel natuurrampen plaats; afgelopen jaar leidde dit tot 330 miljard dollar schade (volgens herverzekeraar MunichRe). De meest kwetsbare mensen worden hierbij het hardst getroffen. Door klimaatverandering zullen natuurrampen steeds vaker en heviger optreden. Het Rode Kruis zet zich in om mensen beter voor te bereiden op natuurrampen, zodat de gevolgen hiervan minder groot zijn.

Prinses Margriet begon in 1966 als Rode Kruis-helpster eerste klas (verpleegster), en was de laatste 20 jaar werkzaam als vicevoorzitter van het Landelijk Bestuur van het Rode Kruis. Deze functie heeft zij in januari 2011 neergelegd. Als dank voor haar onvermoeibare inzet voor het Rode Kruis gaf de organisatie haar toen een eigen fonds: het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds, dat zich speciaal richt op rampenpreventie. Nu volgt dus ook de Prinses Margriet leerstoel.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)