HomeNieuwsIn Memoriam Piet Zandbergen

In Memoriam Piet Zandbergen

We hebben met leedwezen kennis genomen van het overlijden van prof.dr.ir. Piet Zandbergen. Hij heeft grote betekenis gehad voor de vormgeving van de huidige Universiteit Twente.

Dit begon al in de beginjaren van de toenmalige Technische Hogeschool Twente, waar de jonge Zandbergen werd benoemd tot hoogleraar: eerst bij Werktuigbouwkunde en later bij Toegepaste Wiskunde, de faculteit waarvan hij zelf één van de oprichters was. Tussen 1971 en 1974 was hij Rector Magnificus. In die tijd kreeg de twee-kernenuniversiteit vorm, met onder meer de nieuwe opleiding Bestuurskunde. Piet Zandbergen heeft aan de wieg gestaan van vele nieuwe ontwikkelingen waaronder het toenmalige Twente Institute of Mechanics. Als bestuurder was hij al betrokken bij het ITC in Enschede, lang voordat het deel ging uitmaken van de UT. Tussen 1996 en 1999 was Zandbergen President van de Koninklijke Nederlandse Akademie der Wetenschappen (KNAW). Bij zijn afscheid van de UT heeft hij de Erepenning ontvangen, ook werd hij onderscheiden tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Piet Zandbergen heeft heel veel betekend voor de UT en de wetenschap in Nederland, en stond bekend als een zeer aimabele man. Tot op hoge leeftijd bleef hij geïnteresseerd in onze universiteit. Namens de UT-gemeenschap wenst het College van Bestuur zijn familie en naasten veel sterkte bij het dragen van dit verlies.