HomeNieuwsDRONGO TALENFESTIVAL

DRONGO TALENFESTIVAL

Op vrijdag 29 en zaterdag 30 september van 10:00 tot 17:00 uur vindt het DRONGO talenfestival plaats in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht.

Behalve bedrijven die exposeren tijdens het DRONGO talenfestival, presenteren ook verschillende universiteiten en onderzoeksinstellingen het laatste onderzoek op het gebied van taal. Dit zijn de zogenaamde "labs".

UT op Drongo

De Universiteit Twente is met drie labs (vanuit de vakgroep HMI) aanwezig op deze dagen. Dr. Mariët Theune, initiatiefneemster vanuit de UT: “De reden dat we meedoen is dat we graag aan een groot publiek willen laten zien wat en hoeveel we doen op taalgebied. We proberen onze technologie graag ‘in het wild’ uit met gewone mensen. Het is een interessante en plezierige uitdaging om technologie zoals robots op een natuurlijke manier door middel van gesproken taal met mensen te laten communiceren .”

De drie UT labs

Bij ‘Praten met een robot’ – het eerste lab, presenteert de UT de R3D3 robot, waar mensen een gesprekje mee kunnen voeren. Het tweede lab ‘Emoties in spraak’ – is gerelateerd aan het promotieonderzoek van promovendus Jaebok Kim die werkt aan het herkennen van emoties in spraak, in samenwerking met postdoc Alejandro Catala van het Cobotnity project. Emoties kunnen herkend worden in de spraak van de bezoekers en de kleine robot reageert erop. Het derde lab tenslotte ‘Een prettig gesprek met Alice’ is deels het werk van promovendus Jelte van Waterschoot binnen het EU-project ARIA VALUSPA. Alice is een virtuele persoon waarmee gepraat kan worden over Alice in Wonderland.

Een korte samenvatting van wat de UT doet staat op de website van Drongo

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)