HomeNieuwsFlinke sprong Universiteit Twente in Beste Studies 2017

Flinke sprong Universiteit Twente in Beste Studies 2017

De Universiteit Twente heeft een flinke sprong gemaakt in het Beste Studies-onderzoek van Elsevier, van plaats twaalf naar plaats zeven. De verbeterde positie is het gevolg van een verbeterde score voor maar liefst 35 van de 45 opleidingen.

DOCENTENWAARDERING

Dit jaar besteedde het onderzoek van Elsevier extra aandacht aan het thema Docenten. De bacheloropleiding Technische Natuurkunde scoorde daarbij het best van alle middelgrote bacheloropleidingen in Nederland. Bij de grote masteropleidingen behaalde de opleiding Chemical Engineering een tweede positie.

Hans Hilgenkamp, decaan van de faculteit Science & Technology: "We zijn erg trots op onze bevlogen en betrokken docenten. En hechten met name aan deze erkenning omdat het de waardering van de studenten aangeeft. Het weerspiegelt ook de uitstekende interactie die er bestaat tussen de docenten, studenten, opleidingsstaf en ondersteuning, in de ‘co-productie’ van de opleidingen."

Stijgers

De meeste opleidingen van de Universiteit Twente lieten een stijgende lijn zien. Public Administration (+12), Educational Science and Technology (+10) en Applied Mathematics (+9) waren de sterkste stijgers bij de masteropleidingen. In het onderzoek Beste Studies worden opleidingen gewaardeerd op een schaal van 1 tot 100. Acht masters behaalden de hoogste score in hun vakdiscipline. De studies scoorden gemiddeld zes punten hoger dan vorig jaar: van 65 naar 71.

Bij de bachelors steeg de gemiddelde waardering van 69 naar 71. Twaalf opleidingen behaalden de hoogste score in hun vakdiscipline. De studies European Public Administration (nieuwe naam Management, Society & Technology, +16), Communication Science (+10) en Psychology (+10) zijn de grote stijgers.

De studies worden in het onderzoek beoordeeld op diverse aspecten. De faciliteiten worden het best gewaardeerd, met een gemiddelde score van 77 punten. Op het aspect Inrichting opleiding is de sterkste stijging te zien: negen punten. Het aspect Organisatie en communicatie is een punt van aandacht, maar laat dit jaar wel een stijging zien van vijf punten. De score van 65 ligt net boven het landelijk gemiddelde.

Over het onderzoek

Het onderzoek Beste Studies wordt uitgevoerd door het weekblad Elsevier en onderzoeksinstituut ResearchNed. De onderzoekers maken daarbij gebruik van de resultaten van de Nationale Studenten Enquête, die jaarlijks onder studenten wordt gehouden.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)