HomeNieuwsUT trekker een van eerste routes Nationale Wetenschapsagenda

UT trekker een van eerste routes Nationale Wetenschapsagenda Quantum/nanorevolutie

Met de toekenning van ‘startimpulsen’ gaat de Nationale Wetenschapsagenda nu echt van start. In zes van de acht toegekende ‘routes’ participeert de Universiteit Twente, in de route ‘Quantum-/nanorevolutie’ als trekker.

De startimpuls, waarvoor 20 miljoen euro beschikbaar is, is de eerste concrete invulling van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA), waarin de belangrijkste routes voor de wetenschap zijn vastgelegd. Er zijn nu acht voorstellen gehonoreerd voor de routes van de agenda. In totaal zijn er 25 routes, tot stand gekomen met inbreng van tal van organisaties in de samenleving.

De nu gehonoreerde routes vallen onder drie hoofdthema’s van het ministerie: ‘Hoe kan natuurwetenschappelijke kennis bijdragen aan vernieuwing?’ ‘Hoe kan de positie van jongeren in een veerkrachtige samenleving worden versterkt?’, ‘Hoe kunnen we de digitale samenleving beter begrijpen en verder brengen?’

Game changers

Binnen het eerste thema is de route ‘Speerpunten van de Quantum-/nanorevolutie’ nu gehonoreerd, met als trekker prof.dr. Dave Blank van de Universiteit Twente. Binnen deze route is gekozen voor drie echte game changers: ‘quantum computing en quantum internet’, ‘Green ICT’ en ‘nanomedicine’. Daarnaast is ‘outreach’ belangrijk: zo werken de UT, hogeschool Saxion en het RIVM aan risicoverkenning van nieuwe nanomaterialen en het bewust maken van de samenleving, en is ook VWO-lesmateriaal in de maak over de quantumwereld. Het consortium dat voor deze route is gevormd, bestaat uit universiteiten, UMC’s, hogescholen en ook ondernemingen als de UT-spinoff Micronit, Shell en Intel.

‘Green ICT’, geleid door Dave Blank, wil, met een nieuwe benadering het grote energieverbruik waarmee onze informatiesamenleving gepaard gaat, terugdringen. Te denken is aan informatietechnologie die werkt zoals ons brein werkt, met koppelingen van biologische en kunstmatige neurale netwerken. Hiervoor wordt, onder meer in het MESA+ NanoLab op de UT-campus, gewerkt aan nieuwe materialen.

De Universiteit Twente is verder partner in de programma’s ‘NeurolabNL: Optimale condities voor leren en veiligheid voor jongeren’, ‘JOIN, jongeren in een veerkrachtige samenleving, naar nieuwe arrangementen voor inclusiviteit en participatie’, ‘Meten en detecteren van gezond gedrag’, ‘Verantwoorde waardecreatie met big data’, ‘Origins center’.

Zie voor meer informatie ook het persbericht van NWO de bijbehorende programmabeschrijvingen en alle routes van de Nationale Wetenschapsagenda.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692