HomeNieuwsSolar Team Twente onthult nieuwe zonneauto

Solar Team Twente onthult nieuwe zonneauto

Solar Team Twente heeft de nieuwe zonneauto RED Shift onthuld. Met deze auto staat het team in oktober 2017 aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

De nieuwe zonneauto is een halve meter smaller ten opzichte van voorganger RED One, de auto die na een ongekend spannende strijd in 2015 tweede werd in Australië. Het team werkte ook deze editie hard aan innovaties en onthulde bij de autopresentatie tevens één van de grootste geheime wapens in de nieuwe auto: SABINE 2.0.

“Onze kracht zit in de wil om te innoveren en te verbeteren. Door alle verschillende technieken in de auto te optimaliseren hebben wij de beste zonneauto ter wereld kunnen bouwen, daar zijn we van overtuigd”, zegt Olivier Berghuis, teamleider Solar Team Twente.

De concurrentiestrijd

De laatste World Solar Challenge in 2015 was bloedstollend spannend, het Twentse team werd op drie minuten na eerste. “De concurrentiestrijd met de andere teams stimuleert ons te doen waar we in uitblinken: innoveren. Op onze eigen kracht ontwikkelen we technieken die een antwoord geven op de zichtbare gevolgen van milieuvervuiling en globalisering. Het winnen van de Bridgestone World Solar Challenge is daarbij één van de vele uitdagingen die we met het team aangaan”, vertelt Berghuis.

Geheim wapen

SABINE 2.0, één van de grootste innovaties in de RED Shift, is een elektronisch onderdeel dat zorgt voor een efficiëntieslag in de zonne-inkomsten van het zonnepaneel op de auto. Dankzij SABINE finishte het team in 2015 een half uur eerder. “SABINE is terug. Ze is totaal herontworpen en nu dubbel zo efficiënt. We verwachten dat Sabine 2.0 ditmaal een uur aan tijdswinst oplevert”, vertelt Technisch Manager en Raceleider Lars Klein.

gouden combinatie

Niet alleen SABINE 2.0 is verantwoordelijk voor de verwachte tijdswinst. “SABINE 2.0 krijgt hulp van twee andere hoogstaande elektronische innovaties in de auto, een gouden combinatie“, vertelt Klein. Het team kondigt aan dat de drie innovaties elektrisch rijden een stuk efficiënter maken. “De efficiëntieslag in het elektrisch systeem verkleint de stap naar duurzame mobiliteit over de hele wereld”, verzekert Klein. Wat deze innovaties precies inhouden, maakt het team later bekend.

halve meter smaller

Een andere significante verandering ten opzichte van RED One is dat de auto een halve meter smaller is geworden. Een gevolg van de gewijzigde reglementen van de racce. De maximaal toegestane oppervlakte van het zonnepaneel is teruggebracht van 6m² naar 4m². Naast deze verandering verwacht het team dat de winst in het ontwerp vooral zal zitten in de kleine veranderingen. Zo is de hoofdvleugel ten opzichte van de wielen van de auto naar voren geplaatst.

Verschuiving van tijdperk

De naam RED Shift, in het Nederlands: Roodverschuiving, staat voor de verschuiving van een tijdperk die het team teweeg wil brengen. “Het is onze ambitie bij te dragen aan een leefbare wereld waarin fossiele brandstoffen vervangen worden door duurzame systemen”, vertelt communicatiemanager Gearte Nynke Noteboom. De naam kwam voort uit de actie ‘NameOurCar’, waarin het Twentse studententeam haar fans de unieke kans gaf een bijdrage te leveren aan de nieuwe zonneauto. Lourens Lenssen uit Oosterwolde heeft de naam bedacht en mocht als winnaar van de actie een ritje in de auto maken.

Bridgestone World Solar Challenge

Op 8 oktober 2017 staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, dé prestigieuze race voor auto's die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt Solar Team Twente met de zonneauto 3000 kilometer dwars door de outback van Australië. De race kent drie verschillende klassen. Het Twentse solarteam doet mee met de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto's.

Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van Saxion en Universiteit Twente. Zij maken hun droom waar: het winnen van de Bridgestone World Solar Challenge in oktober 2017. Naast de studenten bestaat Solar Team Twente uit het sterke netwerk van innovatieve partners. Samen wordt topsport beoefend en de snelste zonneauto ter wereld gebouwd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gearte Nynke Noteboom van Solar Team Twente. Tel. +31 636066144 of mail g.noteboom@solarteam.nl