HomeNieuwsRiceAtlas: ruimtelijke database voor wereldwijde rijstproductie

RiceAtlas: ruimtelijke database voor wereldwijde rijstproductie

Onderzoekers uit de hele wereld, waaronder die van de Faculteit ITC van de Universiteit Twente, hebben de RiceAtlas ontwikkeld: een ruimtelijke database die belangrijke vragen beantwoordt over waar, wanneer en hoeveel rijst er wereldwijd wordt verbouwd.

Rijst is een belangrijke voedingsbron voor het merendeel van de wereldbevolking. Wereldwijd wordt gemiddeld ongeveer 60 kilo rijst per jaar per persoon geconsumeerd.

De RiceAtlas bestaat uit gegevens per aanplant- en oogstdata per groeiseizoen en de geschatte maandelijkse opbrengst voor alle landen die rijst produceren (https://dx.doi.org/10.7910/DVN/JE6R2R). De database is het resultaat van een langdurige internationaal project om de meest gedetailleerde informatie over wereldwijde rijstkalenders en -productie te verzamelen en actueel te houden. De dataset is van cruciaal belang voor begrip van de effecten op voedselzekerheid als gevolg van beleid en handel, maar ook van mondiale en technologische veranderingen.

Strategische planning en modellering

Alice Laborte, wetenschapper bij het International Rice Research Institute (IRRI): "Er bestaan al verschillende rijstoogstkalenders, maar daarin zijn de ruimtelijke en temporele details die verband houden met de productie van rijst niet voldoende vastgelegd. Met behulp van medewerkers uit verschillende landen is de RiceAtlas uitgegroeid tot de meest uitgebreide en gedetailleerde ruimtelijke database op het gebied van de wereldwijde rijstkalender en -productie."

Andy Nelson, hoogleraar bij het ITC: "We hebben de RiceAtlas ontwikkeld ter ondersteuning van strategische planning en modellering. Hiervoor is namelijk informatie nodig over het “waar” en “wanneer” van rijst. Door het een mondiaal open toegankelijk platform te maken, dient het de onderzoeks- en beleidsgemeenschap. De ingebrachte expertise en bijdragen zorgen er ook voor dat de RiceAtlas regelmatig bijgewerkt en verbeterd kan worden."

Sander J. Zwart, hoofdonderzoeker bij AfricaRice: "Strategische kennis over het “wanneer” en “waar” van rijstproductie ondersteunt het debat over voedselveiligheid en de ontwikkeling en implementatie van beleid in heel Afrika. We hebben deskundigen van nationale instituten gevraagd om informatie bij te dragen aan de RiceAtlas. Deze informatie was hiervoor alleen beschikbaar in nationale databanken en werd niet gedeeld met een breder publiek. De RiceAtlas werd al gebruikt om ruimtelijke analyses te maken. Hierbij wordt gekeken wat in de verschillende groeiseizoenen het effect van klimaatverandering is op de rijstproductie."

De ontwikkeling van de RiceAtlas is een samenwerkingsverband tussen internationale instellingen: het International Rice Research Institute (IRRI), het Africa Rice Center (AfricaRice), de Italiaanse Nationale Onderzoeksraad (CNR), het International Food Policy Research Institute (IFPRI), de Universiteit van Californië en de Universiteit van Twente. Ze kregen hierbij ondersteuning van de CGIAR Global Rice Science Partnership (GRiSP) en het programma voor Policies, Institutions, and Markets (PIM) en het Global Futures Project.

Meer weten?

Lees het onlangs gepubliceerde rapport in Nature Scientific Data voor meer informatie over de methodologie achter de uitgebreide en gedetailleerde ruimtelijke database over de rijstkalender en -productie tot op heden. Gebruikers worden aangemoedigd suggesties te doen voor verbeteringen en betere gegevens aan te leveren, zodat de RiceAtlas de meest complete en correcte bron van informatie blijft op het gebied van de hedendaagse rijstkalender en -productie.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)