HomeNieuwsGreen Team Twente klaar voor Eco Marathon

Green Team Twente klaar voor Eco Marathon

Green Team Twente gaat vanaf vrijdag 26 mei met waterstofauto H2∞ de strijd aan met honderden teams uit heel Europa. Tijdens de Shell Eco Marathon, de grote Europese duurzaamheidsrace in Londen, wil het team de derde plek van vorig jaar minimaal evenaren. Dinsdag werd de technische inspectie als eerste team succesvol afgerond.

Green Team Twente is als één van de weinige Nederlandse teams favoriet in hun klasse. Het team doet mee in de Urban Concept Class, de ‘Koningsklasse’ van de eco marathon.

De waterstofauto van Green Team Twente is dit jaar flink verbeterd en is gebouwd voor het heuvelachtige parcours in Londen. De H2∞kan op de energiehoeveelheid uit een reep Snickers drie uur rijden. De auto symboliseert de auto van de toekomst, in de categorie (waterstof) die volgens het team de meeste kans van slagen heeft in de auto-industrie.

Tijdens de Shell Eco Marathon is het de bedoeling zo efficiënt en zuinig mogelijk te rijden op de gekozen brandstof. De Europese editie van de race vindt dit jaar voor de tweede keer plaats rondom het beroemde Queen Elizabeth Olympic Park in Londen. Voorheen was Ahoy in Rotterdam de locatie. Het nieuwe parcours kent veel steile hellingen en scherpe bochten en brengt dus interessante uitdagingen met zich mee. Zo zit er een tweehonderd meter lange helling in het parcours, een steile afdaling en een bocht van 90 graden.

‘Alles of niks’

“We willen zo dicht mogelijk bij de heilige ‘1 op 1000’ in de buurt komen, maar het wordt alles of niks”, zegt teamleider Vitto Bonnemayers van Green Team Twente. “Onze voorgangers en wijzelf werken er al heel lang en intensief aan om dit voor elkaar te krijgen. We hebben de versnellingsbak van de waterstofauto aangepast, zodat er een optimale efficiëntie van 99.1% behaald kan worden. Daarmee zijn we in theorie in staat om van Enschede naar Genève te rijden met slechts één liter brandstof. Ook innoveren we dit jaar met een speciale koppeling. Daarmee kan de bestuurder de wielen op tactische momenten loskoppelen van de motor. Op die manier elimineer je de weerstand van de hele aandrijflijn. Dat maakt een belangrijk verschil in de totale efficiëntie van de auto. Met al deze innovaties kunnen we ons geen technische of menselijke fouten veroorloven. We zijn zelf onze grootste concurrent, maar hebben veel vertrouwen in een topklassering.”

Geïnspireerd op Formule 1

Nieuw in de H2∞ is tevens een op de Formule 1 geïnspireerd stuur. De bediening van alle functies in de auto, van gas geven tot de lichten, bevindt zich op dit stuur. Ook bouwde het team een systeem in om real-time de gegevens van alle onderdelen in de auto af te kunnen lezen, de CAN OtA: CAN-bus Over the Air. Vitto Bonnemayers: “Op basis van die gegevens  kunnen we tijdens de race onze rijstrategie aanpassen om zo nog efficiënter te rijden. Daarnaast kunnen we hiermee van buitenaf instellingen in de auto aanpassen als de raceomstandigheden veranderen. Dit is een groot voordeel.”

Eerste horde genomen

Het team zette dinsdag de eerste belangrijke stap richting het podium: de technische inspectie werd succesvol afgerond. Bonnemayers: “Veel teams komen al niet door die strenge inspectie heen. Je moet voldoen aan bijna 350 regels over veiligheid, techniek en noem maar op. Onze auto is technisch en qua veiligheid dik in orde, zoals we hadden verwacht.”

Foto: technische inspectie Shell Eco Marathon

Green Team Twente 2017

Green Team Twente 2017 bestaat uit 19 studenten van verschillende disciplines. Het grootste deel studeert Electrical Engineering of Werktuigbouwkunde aan de UT, maar het team heeft ook studenten van de opleidingen Industrial Design, Advanced Technology, Technical Computer Science, Technische Natuurkunde en Technische Bedrijfskunde. Bij verschillende studies is het mogelijk de minor ‘Green Team Twente’ te volgen.

Green Team Twente begint op vrijdag 26 mei 2017 aan de Eco Marathon. De race duurt twee dagen. Volg het team via www.greenteamtwente.nl en de social media.